Με πρόσφατη επείγουσα εγκύκλιο το ΥΠΕΣ ζητά απο τους δήμους να βάλουν ταξη στο τρόπο που διαχειρίζονται τα χρηματοοικονομικά τους και ισοσκέλιζουν τους προϋπολογισμού τους.
Η εγκύκλιος υπενθυμίζει στους δήμους " ότι, σύμφωνα με τις διατάξεις των παραγράφων 9 και 10 των άρθρων 266 και 268 του ν.3852/2010 (ΦΕΚ Α΄ 87), όπως έχουν τροποποιηθεί και ισχύουν, η οικονομική επιτροπή, μετά από εισήγηση του υπευθύνου οικονομικών υπηρεσιών του οικείου δήμου, υποβάλλει στο δημοτικό συμβούλιο τριμηνιαία έκθεση, ως προς τα αποτελέσματα εκτέλεσης του προϋπολογισμού, κατά το προηγούμενο της έκθεσης τρίμηνο. Στην έκθεση διατυπώνονται και οι τυχόν παρατηρήσεις της μειοψηφίας. Η έκθεση υποβάλλεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας είκοσι (20) ημερών από τη λήξη κάθε τριμήνου και αναρτάται στην ιστοσελίδα του οικείου δήμου ".
Ρυθμοί χελώνας: 8 μήνες αντί για 20 ημέρες χρειάζεται ο δήμος να υποβάλλει τις εκθέσεις του
Με 8 μήνες καθυστέρηση το δημοτικό συμβούλιο συζητησε την τριμηνιαία έκθεση της οικονομικής υπηρεσίας του Δήμου Γ' τριμήνου του 2011, (δηλαδή Ιουλιος-Σεπτεμβρη 2011) στις 23 Μαϊου 2012. Μια ανάλυση αυτής της έκθεσης δείχνει την αναποτελεσματικότητα την οικονομική διαχείριση του δήμου με σημαντικές αποκλίσεις. Ο δήμος δεν έχει δημοσιεύσει ούτε έχει συζητήσει στο δημοτικό συμβούλιο την τέταρτη τριμηνιαία έκθεση του 2011 (Σεπτέμβρης-Δεκέμβρης του 2011) αλλά ούτε και την πρώτη τριμηνιαία έκθεση του 2012 (Ιανουάριος-Μάρτιος 2012). Η εγκύκλιος αναφέρεται στην δεύτερη τριμηνίαια έκθεση του 2012 (Απρίλης-Ιούνιος; 2012) που θα πρέπει να υποβληθεί στο δημοτικό συμβούλιο μέχρι τις 20 Ιουλίου 2012. Ο δήμος αδυνατεί να τηρησει την υποχρέωση διαφάνειας της οικονομικής διαχείρισης του και χρηματοοικονομικής προσαρμογής.
Η εγκύκλιος συνεχίζει
"Εάν με την ανωτέρω έκθεση του δεύτερου τριμήνου κάθε οικονομικού έτους, διαπιστωθεί, σύμφωνα με την πορεία και την εκτίμηση είσπραξης των εσόδων, ότι στον προϋπολογισμό έχουν εγγραφεί υπερεκτιμημένα έσοδα ή έσοδα που δεν πρόκειται να εισπραχθούν έως το τέλος της χρήσης, το οικείο συμβούλιο προβαίνει υποχρεωτικά σε αναμόρφωση αυτού, εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών,
μειώνοντας στο πραγματικό ύψος τα παραπάνω έσοδα και αντιστοίχως το σκέλος των δαπανών, ώστε να μην καταστεί σε καμία περίπτωση ελλειμματικός ο προϋπολογισμός. Η απόφαση αυτή υποβάλλεται στον Ελεγκτή Νομιμότητας (Γενικό Γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης) για έλεγχο. Τα στοιχεία που πρέπει να περιλαμβάνει η έκθεση έχουν καθοριστεί με την υπ’ αριθμ. 40038/9.9.2011 Απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών."
Τρίτη αναθεώρηση του προϋπολογισμού, χαμηλός βαθμός υλοποίησης και σοβαρές αποκλίσεις
Οπως φάνηκε απο την έκθεση του Γ' τριμήνου του 2011 ο βαθμός υλοποίησης του προϋπολογισμού του δήμου το 2011 ήταν πολύ χαμηλός. Μόνο το 46% του προϋπολογισμού υλοποιείται . Σοβαρές είναι και οι αποκλίσεις απο το 5έτες επιχειρησιακό πρόγραμμα του δήμου. Το δημοτικό συμβούλιο αναμόρφωσε για τρίτη φορά τον προϋπολογισμο του 2012 στις 12/6/12.
Σχέδιο Οικονομικής Υποστήριξης.
Σύμφωνα με την εγκύκλιο: "Ειδικά και μόνο για τους προϋπολογισμούς του οικονομικού έτους 2012, τυγχάνουν παράλληλης εφαρμογής και οι διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 2 του ν.4038/2012 (ΦΕΚ Α΄ 14), οι οποίες παρέχουν τη δυνατότητα στους δήμους που δεν μπορούν να ισοσκελίσουν τους προϋπολογισμούς τους, πριν την προσφυγή στις διατάξεις του άρθρου 262 του ν.3852/2010 περί Ειδικού Προγράμματος Εξυγίανσης και τις σχετικές ρυθμίσεις της υπ’ αριθμ. 43288/4.10.2011 απόφασης του Υπουργού Εσωτερικών, να εγγράψουν στο σκέλος των εσόδων και σε αναπτυγμένη μορφή του Κ.Α. που αφορά στα δάνεια, το ποσό που αντιστοιχεί αποκλειστικά και μόνο για τα χρέη που έχουν προκύψει μέχρι 31.12.2011, το οποίο θα καλυφθεί με συνομολόγηση δανείου με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων ή με πιστωτικά ιδρύματα. Η συνομολόγηση του δανείου θα πρέπει να πραγματοποιηθεί μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2012.
Απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί η πιστή τήρηση και ανάρτηση των στοιχείων που αφορούν στο Μητρώο Δεσμεύσεων και η σύνταξη ενός Σχεδίου Οικονομικής Υποστήριξης από τον ενδιαφερόμενο Ο.Τ.Α., το οποίο αποτελεί συνοδευτικό στοιχείο του προϋπολογισμού του, εγκρίνεται από το δημοτικό συμβούλιο με αυτόν και συνιστά ταυτόχρονα έγκριση για τη σύναψη του δανείου. Επίσης, υποβάλλεται και στο Υπουργείο Εσωτερικών, προκειμένου να ελεγχθεί από την Ελεγκτική Επιτροπή του άρθρου 262 του ν.3852/2010, η οποία εξετάζει και τη συμμόρφωση του Ο.Τ.Α. με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το Μητρώο Δεσμεύσεων. Το αποτέλεσμα του ελέγχου κοινοποιείται στον αρμόδιο Ελεγκτή Νομιμότητας (Γενικό Γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης), ο οποίος εξετάζει τη νομιμότητα της απόφασης ψήφισης του προϋπολογισμού και εν προκειμένω της υποχρεωτικής αναμόρφωσής του, στο σύνολό της. Οι παραπάνω σχετικές αποφάσεις των δημοτικών συμβουλίων λαμβάνονται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών τους, ανεξαρτήτως του ύψους του ποσού του δανείου.
Εάν λοιπόν ο Ο.Τ.Α., διαπιστώσει κατά τη διαδικασία της ως άνω υποχρεωτικής αναμόρφωσης του προϋπολογισμού του, και αφού προηγουμένως έχει μειώσει στο πραγματικό ύψος τα έσοδά του και αντιστοίχως το σκέλος των δαπανών του, διατηρώντας ωστόσο τις απαραίτητες για τη λειτουργία και την επίτευξη του σκοπού του δαπάνες, ότι ο προϋπολογισμός είναι ελλειμματικός, μπορεί να προβεί στην ισοσκέλισή του, εγγράφοντας στο σκέλος των εσόδων και σε αναπτυγμένη μορφή του Κ.Α. που αφορά στα δάνεια, το ποσό που αντιστοιχεί αποκλειστικά και μόνο για τα χρέη που έχουν προκύψει μέχρι 31.12.2011, σύμφωνα με τα προαναφερθέντα.
Ειδικότερα για τους δήμους, το σχετικό Σχέδιο Οικονομικής Υποστήριξης, θα συνταχθεί και θα υποβληθεί στην Ελεγκτική Επιτροπή, σύμφωνα με τις οδηγίες και το υπόδειγμα της υπ’ αριθμ. 2/3881/9.2.2012 (ΑΔΑ: ΒΟΖΙΝ-Ο1Χ) Εγκυκλίου μας και θα συνοδεύεται από τον αναμορφωμένο προϋπολογισμό και τη σχετική τριμηνιαία έκθεση.
Δυνατότητα προσφυγής στις παραπάνω διατάξεις έχουν και οι δήμοι που υπέβαλαν στην Ελεγκτική Επιτροπή Σχέδιο Οικονομικής Υποστήριξης για έλεγχο, προκειμένου να συνομολογήσουν δάνειο για ισοσκέλιση του αρχικού συνταχθέντος προϋπολογισμού τους, ενώ είχαν ήδη εγκεκριμένο προϋπολογισμό από την οικεία Αποκεντρωμένη Διοίκηση και εξαιτίας του λόγου αυτού η Επιτροπή αποφάσισε να απέχει του ελέγχου. Οι εν λόγω δήμοι προβαίνοντας στην αναμόρφωση του
προϋπολογισμού τους, σύμφωνα με τα προαναφερθέντα, θα υποβάλλουν στην Ελεγκτική Επιτροπή επικαιροποιημένο Σχέδιο Οικονομικής Υποστήριξης.
Επισημαίνεται ιδιαιτέρως, τόσο στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, όσο και στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις του Κράτους, ότι εάν με τις αποφάσεις αναμόρφωσης των προϋπολογισμών, έχουν εγγραφεί έσοδα από δάνεια για την ισοσκέλισή τους, πρέπει πρώτα να ελεγχθούν από την Ελεγκτική Επιτροπή τα σχετικά Σχέδια Οικονομικής Υποστήριξης και μετά να γίνει ο έλεγχος νομιμότητας των αποφάσεων από τις οικείες Αποκεντρωμένες Διοικήσεις.
Επιπροσθέτως, προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι Ο.Τ.Α. να συνομολογήσουν το δάνειο μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2012, αν και η προθεσμία αυτή δεν χαρακτηρίζεται στη διάταξη ως αποκλειστική, πρέπει να ενεργήσουν άμεσα και να συντομεύσουν όσο το δυνατόν όλες τις λοιπές τασσόμενες προθεσμίες (υποβολής τριμηνιαίας έκθεσης, λήψης απόφασης δημοτικού συμβουλίου), έτσι ώστε να υπάρχει ικανός χρόνος για να τηρηθεί η υποχρέωση διαφάνειας κατά τη διαδικασία επιλογής του φορέα δανειοδότησης, αλλά και να διενεργηθεί ο προληπτικός έλεγχος νομιμότητας των δανειακών συμβάσεων από το Ελεγκτικό Συνέδριο, σύμφωνα με τα ισχύοντα."
Δεν υπάρχει έγκριση σχεδίου οικονομικής στήριξης
Στις 25/2/12 το δημοτικό συμβούλιο ενέκρινε την σύναψη δανείου 3.483.876 ευρώ απο το ΤΠΔ γαι την ισοσκέλιση του προϋπολογισμου του, δεν συζητήθηκε όμως κανένα "Σχέδιο Οικονομικής Υποστήριξης". Η σύνταξη Σχεδίου Οικονομικής Υποστήριξης το οποίο αποτελεί συνοδευτικό στοιχείο του προϋπολογισμού του, εγκρίνεται από το δημοτικό συμβούλιο με αυτόν και συνιστά ταυτόχρονα έγκριση για τη σύναψη του δανείου. (υπόδειγμα του Σχεδίου Οικονομικής Υποστήριξης). Στην απόφαση ΄έγκρισης του προϋπολογισμού 2012 απο το Δ.Σ. (αποφ. 10/12) δεν υπάρχει έγκριση σχεδίου οικονομικής στήριξης
No comments:
Post a Comment