Thursday, March 8, 2012

Τι κάνει ο δήμος για την ρύθμιση των 6,5 εκατ. χρεών του;








Στο νέο νομοσχέδιο-σκούπα που κατεθεσε για διαβούλευση το ΥΠΕΣ δεν συμπεριελήφθη καμιά ρύθμιση των χρεών των δήμων προς το Δημόσιο, όπως επιθυμούν οι δήμαρχοι, και η ΚΕΔΕ. Συγκεκριμένα το αιτημα ειναι να να γίνει ρύθμιση σε δόσεις στα χρέη των δήμων προς το Δημόσιο.








Προϋποθέσεις του Καλλικράτη για δανεισμό των δήμων 

Σύμφωνα με τις προϋποθέσεις της παρ. 1 του άρθρου 264 του ν.3852/2010 (Καλλικράτης) για τη συνομολόγηση δανείων θα πρέπει:

α) το ετήσιο κόστος εξυπηρέτησης της δημόσιας πίστης κάθε δήμου δεν πρεπει να υπερβαίνει το 20% των ετήσιων τακτικών του εσόδων και

β) το συνολικό χρέος του δήμου (μακροπρόθεσμες και βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις του) δεν υπερβαίνει ποσοστό των συνολικών εσόδων του



Ο δήμος δεν πληρεί τις παραπάνω προϋποθέσεις

Τα βεβαιωθέντα ταχτικά έσοδα του δημου μας το 2011 ηταν 3.429.958 Ευρώ. Το 2011 ο δήμος πλήρωσε 690.000 ευρω για εξυπηρετησι της δημόσιας πίστης των δανειων του, δηλαδή το 20,1% των βεβαιωθέντων ταχτικών του εσόδων.

Το συνολικό χρέος του δήμου ( (μακροπρόθεσμες και βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις) είναι 6.671.000 Ευρώ ή 194% των βεβαιωθέντων ταχτικών εσόδων  του δήμου το 2011 ή το 151% των προϋπολογισθέντων ταχτικών εσόδων για το 2012 .



Το νέο πλαίσιο





Δεν ισχύουν οι παραπάνω προϋποθέσεις -οι δήμοι μπορούν να δανειστούν για να πληρώσουν τα χρέη τους

Σύμφωνα με το  άρθρο 2 του Ν. 4038/2012 (ΦΕΚ 14/02.02.2012/τ. A') για "επείγουσες ρυθμίσεις για την εξυγίανση των δήμων " οι δυο παραπανω προϋποθέσεις για τη συνομολόγηση δανείων για τη χρηματοδότηση των χρεών των δήμωνπαυουν να ισχύουν για δάνεια  που έχουν προκύψει έως την 31η Δεκεμβρίου 2011.




Ο δήμος μας έχει κάνει στο προϋπολογισμό του 2012 εγγραφή 3,5 εκατομμυρίων χρεών που μπορουν να καλυφτούν με νέο δάνειο από το ΤΠΔ







Παρέχεται η δυνατότητα σύναψης δανειακών συμβάσεων με σκοπό την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών τους, που προέρχονται από κάθε μορφής δαπάνες (λειτουργικές ή επενδυτικές).


Η παρ. 2  του άρθρου 2 του Ν. 4038/2012  "Παρέχεται η δυνατότητα στους δήμους και τις περιφέρειες που δεν μπορούν να ισοσκελίσουν τους προϋπολογισμούς τους, πριν την προσφυγή στις διατάξεις του άρθρου 262 του ν.3852/2010 (Ειδικό Πρόγραμμα Εξυγίανση) και τις ρυθμίσεις της υπ’ αριθμ. 43288/4.10.2011 απόφασης του Υπουργού Εσωτερικών, να εγγράψουν στο σκέλος των εσόδων και σε αναπτυγμένη μορφή του Κ.Α. που αφορά στα δάνεια, το ποσό που αντιστοιχεί αποκλειστικά και μόνο για τα χρέη που έχουν προκύψει μέχρι 31.12.2011, το οποίο θα καλυφθεί με συνομολόγηση δανείου με το Ταμείο  Παρακαταθηκών και Δανείων ή με πιστωτικά ιδρύματα."





Για το 2012 ο δήμος μας έχει κάνει  την σχετική εγγραφή για 3.418.865 Ευρώ στο προϋπολογισμό του 2012






Η συνομολόγηση του δανείου θα πρέπει να πραγματοποιηθεί μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2012. Απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί:




1)η πιστή τήρηση και ανάρτηση  των στοιχείων που αφορούν στο Μητρώο Δεσμεύσεων και 




2)η σύνταξη ενός Σχεδίου Οικονομικής Υποστήριξης  το οποίο αποτελεί συνοδευτικό στοιχείο του προϋπολογισμού του, εγκρίνεται από το δημοτικό συμβούλιο με αυτόν και συνιστά ταυτόχρονα έγκριση για τη σύναψη του δανείου. (υπόδειγμα του  Σχεδίου Οικονομικής Υποστήριξης)




3) έλεγχος από την Ελεγκτική Επιτροπή του άρθρου 262 του ν. 3852/2010,



4) έλεγχος, από τον αρμόδιο ελεγκτή νομιμότητας, της νομιμότητας της απόφασης ψήφισης του προϋπολογισμού στο σύνολό της




Επίσης, υποβάλλεται και στο Υπουργείο Εσωτερικών, προκειμένου να ελεγχθεί από την Ελεγκτική Επιτροπή του άρθρου 262 του ν.3852/2010, η οποία εξετάζει και τη συμμόρφωση του Ο.Τ.Α. με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το Μητρώο Δεσμεύσεων. Το αποτέλεσμα του ελέγχου κοινοποιείται στον αρμόδιο ελεγκτήΝομιμότητας, ο οποίος εξετάζει τη νομιμότητα της απόφασης ψήφισης του προϋπολογισμού στο σύνολό της. Για την εφαρμογή της παρούσας, καθώς και στην περίπτωση που δήμοςενταχθεί στο Ειδικό Πρόγραμμα Εξυγίανσης και οι σχετικές αποφάσεις των δημοτικών συμβουλίων λαμβάνονται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών τους, ανεξαρτήτως του ύψους ποσού του δανείου.







Ο δήμος μας δεν έχει συντάξει ακόμη Σχέδιο Οικονομικής Υποστήριξης που είναι απαραίτητο για το δανεισμό



Το  σχεδιο οικονομικής υποστήριξης  είναι συνοδευτικό στοιχείο του προϋπολογισμού και εγκρίνεται από το δημοτικό συμβούλιο. Στην απόφαση ΄έγκρισης του προϋπολογισμού 2012 απο το Δ.Σ. (αποφ. 10/12) δεν υπάρχει έγκριση σχεδίου οικονομικής στήριξης







Ρύθμιση χρεωστικών ανοιγμάτων προς το Τ.Π.Δ

Η αποκλειστική προθεσμία της περίπτωσης γ΄ της παρ. 1 του άρθρου 49 του ν.3943/2011 (Α΄ 66) με την οποια "τα πάσης αιτίας υφιστάμενα στο 
 Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων χρεωστικά ανοίγματα των δήμων δύναται να ρυθμιστούν άπαξ με συνομολόγηση ισόποσων δανείων από το Τ.Π.Δ.  κατόπιν αιτήσεων των δήμων
",  παρατείνεται έως την 30ή Ιουνίου 2012. Μετά την παρέλευση της ανωτέρω προθεσμίας τα χρεωστικά ανοίγματα, όπως εμφανίζονται στα βιβλία του Τ.Π.Δ., βεβαιώνονται ή επαναβεβαιώνονται στην Κεντρική Υπηρεσία του Τ.Π.Δ. από 1.7.2012 οίκοθεν υπέρ του Τ.Π.Δ. με βάση τα σχετικά στοιχεία που διαθέτει, κατά του οικείου δήμου και εισπράττονται κατά τις διατάξεις του Κ.Ε.Δ.Ε..







Ειδικό Πρόγραμμα Εξυγίανσης  ( ΥΑ 43288/4.10.2011 )



Στο ειδικό πρόγραμμα εξυγίανσης μπορούν να ενταχθούν δήμοι ή περιφέρειες μετά από αίτηση τους, εφόσον τα τοκοχρεολύσια, υπερβαίνουν το 20% των τακτικών τους εσόδων, το συνολικό χρέος του δήμου υπερβαίνει το σύνολο των τακτικών τους εσόδων και υπάρχει αδυναμία κατάρτισης ισοσκελισμένου προϋπολογισμού λόγω ανεπάρκειας των εσόδων για την κάλυψη των ανεξόφλητων υποχρεώσεων τους.  Στο ειδικό πρόγραμμα εξυγίανσης μπορούν να ενταχθούν επίσης δήμοι  χωρίς την υποβολή σχετικού αιτήματος, μετά από απόφαση της Ελεγκτικής Επιτροπής και σχετική διαπιστωτική πράξη του Υπουργού Εσωτερικών







Δικαιώματα και υποχρεώσεις ενταγμένων στο πρόγραμμα δήμων 



1) Δικαιώματα  αυτών που θα μπούν στο  ειδικό πρόγραμμα εξυγίανσης.



Παρέχεται η δυνατότητα:



α) Ρύθμισης των δανειακών υποχρεώσεων τους, από χορηγηθέντα δάνεια από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, βάσει σχετικής απόφασης του Διοικητικού του Συμβουλίου και αντίστοιχες ρυθμίσεις άλλων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, καθώς και δυνατότητα δανεισμού τους, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 49 του Ν. 3943/2011.



β) Διακανονισμού των ληξιπροθέσμων χρεών τους προς ιδιώτες, με σχετική απόφαση του δημοτικού ή περιφερειακού συμβουλίου και εφόσον αυτό επιτευχθεί, εγγραφής στο σκέλος των δαπανών του προϋπολογισμού τους, οικονομικού έτους 2012, μόνο του μέρους της διακανονισθείσας οφειλής και όχι του συνόλου αυτής.



γ) Παροχής ως προκαταβολής του ποσού που αντιστοιχεί στους δήμους από τα έσοδα του άρθρου 27 του ν.3756/2009 (ΦΕΚ Α’ 53).



δ) Πρόσβασης των ενταγμένων στο πρόγραμμα δήμων και περιφερειών, στον Λογαριασμό Εξυγίανσης και Αλληλεγγύης της Αυτοδιοίκησης του άρθρου 263 του Ν. 3852/2010, μετά από απόφαση της Ελεγκτικής Επιτροπής, προς κάλυψη:



• του κόστους επιτοκίου των δανείων τους και

• των χρεολυσίων για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.



ε) Ισοσκέλισης του προϋπολογισμού τους, οικονομικού έτους 2012, με την εγγραφή στο σκέλος των εσόδων και σε ανεπτυγμένη μορφή του Κ.Α. που αφορά στα δάνεια, του ποσού που αντιστοιχεί στο ύψος της διαφοράς εσόδων και δαπανών τους, συμπεριλαμβανομένων των χρεών.



στ) Μείωσης του μισθολογικού τους κόστους, με μετατάξεις υπαλλήλων σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες και ΟΤΑ.



2) Υποχρεώσεις  αυτών που θα μπούν στο  ειδικό πρόγραμμα εξυγίανσης.



Ανάλογα με την ειδικότερη οικονομική κατάσταση, όπως αυτή πιστοποιείται από την έκθεση αξιολόγησης της οικονομικής υπηρεσίας ή των ορκωτών ελεγκτών του άρθρου 5 της παρούσας, στο πρόγραμμα εξυγίανσης μπορεί να συμπεριλαμβάνονται, σύμφωνα με τις ανάγκες, οι ακόλουθες υποχρεώσεις:



α) Παρακολούθηση και τεχνική υποστήριξη της εξέλιξης του δημοτικού ή περιφερειακού Επιχειρησιακού προγράμματος εξυγίανσης, από την Ελεγκτική Επιτροπή. Οι ενταγμένοι στο πρόγραμμα εξυγίανσης δήμοι και περιφέρειες θα συμπληρώνουν ειδικό απογραφικό δελτίο, με συμπληρωματικά στοιχεία που αφορούν στο πρόγραμμα εξυγίανσης, στην ενιαία οικονομική βάση δεδομένων. Η Διεύθυνση Οικονομικών ΟΤΑ του ΥΠ.ΕΣ. θα καταθέτει, στην Ελεγκτική Επιτροπή, τριμηνιαία αναφορά σχετικά με την εξέλιξη του προγράμματος εξυγίανσης και των βασικών οικονομικών μεγεθών, των ενταγμένων στο πρόγραμμα δήμων και περιφερειών.



β) Περιορισμό των προσλήψεων κάθε μορφής συμβάσεων. Ο ακριβής αριθμός και το ποσοστό περιορισμού των προγραμματισμένων προσλήψεων αναγράφεται υποχρεωτικά στο πρόγραμμα εξυγίανσης και συναρτάται με την οικονομική κατάσταση του δήμου ή της περιφέρειας και την επάρκεια του υπάρχοντος προσωπικού.



γ) Διάθεση μέρους ή του συνόλου των εσόδων, συμπεριλαμβανομένων των εσόδων από ΣΑΤΑ, εκτός εκείνων που προορίζονται για έργα και εργασίες συντήρησης και επισκευής υποδομών, του δήμου ή της περιφέρειας, προς επίτευξη των στόχων του επιχειρησιακού προγράμματος εξυγίανσης.



δ) Διαβίβαση ετήσιων αναφορών προόδου του δήμου ή της περιφέρειας στην Ελεγκτική Επιτροπή.



ε) Διαβίβαση από τον Ο.Τ.Α. των ετήσιων αναφορών της Ελεγκτικής Επιτροπής, στην οικεία επιτροπή διαβούλευσης, όπου αυτή έχει συγκροτηθεί, για διατύπωση γνώμης προς το οικείο συμβούλιο.



στ) Συμμόρφωση με τις υποδείξεις των αναφορών, κατά τη σύνταξη του προϋπολογισμού τους, οι οποίες συνυποβάλλονται με τον προϋπολογισμό στον Ελεγκτή Νομιμότητας για έλεγχο τυχόν αποκλίσεων, σύμφωνα και με τα οριζόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 6 της παρούσας.











No comments:

Post a Comment