Tuesday, December 17, 2013

Έμεινε χωρίς τουριστικά λιμάνια και αγκυροβόλια ο Δήμος μας από αμέλεια των Δημοτικών Αρχών,









Χάνει το τραίνο του Θαλάσσιου Τουρισμού  ο Δήμος μας  αφού ξέμεινε από  τουριστικούς λιμένες και αγκυροβόλια στο χωροταξικό λόγω αμέλειας των δημοτικών αρχών. Το λιμάνι Μαντουδίου σε αντίθεση με αυτά του Βόλου και της Κύμης που
εκτός από Εμπορευματικά, Ακτοπλοϊκά και Αλιευτικά είναι και Λιμάνια
Αναψυχής (Τουριστικά), δεν έχει χαρακτηριστεί σαν τουριστικό και δεν συμπεριλαμβάνεται στους σχεδιασμούς της Εθνικής Στρατηγικής Λίμένων για το 2013-2018 και του Σχέδιου Στρατηγικού και Επιχειρησιακού Προγράμματος για το 2013-2018 του νεοσυσταθέντος Οργανισμού Λιμένων Ευβοίας.





Από Kireas.org





Εκτός δικτύου τουριστικών λιμένων (μαρίνες, αγκυροβόλια/καταφύγια τουριστικών σκαφών) ο Δήμος μας στο νέο Ειδικό Χωροταξικό για τον Τουρισμό



Στο νέο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για το Τουρισμό (ΦΕΚ 3155 Β’/12.12.013) χωροθετείται το δίκτυο τουριστικών λιμένων της χώρας και οι Ζώνες Ναυσιπλοΐας Αναψυχής. Συνολικά για όλη την χώρα προβλέπονται συνολικά 59 Μαρίνες, 84 καταφύγια/αγκυροβόλια, 11 Ξενοδοχειακοί Λιμένες και 9 Ζώνες Ναυσιπλοΐας Αναψυχής



Για το δήμο μας χωροθετείται μόνο ένα καταφύγιο Τουριστικών σκαφών στις Ροβιές και ο δήμος (Βόρειος Ευβοϊκός) συμπεριλαμβάνεται σε μια από τις 9 Ζώνες Ναυσιπλοΐας Αναψυχής (Ζ.Ν.Α. 1). H νέα πολιτική του Υπουργείου Τουρισμού δίνει έμφαση στον θαλάσσιο τουρισμό. Οι ανατολικές ακτές του δήμου παρόλο που η χερσαία έκταση προορίζεται για τουριστική ανάπτυξη δεν συμπεριλαμβάνονται σε δίκτυο τουριστικών λιμένων.



Φυσικά, ευθύνη για αυτή την παράλειψη έχουν οι κατά καιρούς δημοτικές αρχές που δεν φρόντισαν να δημιουργήσουν Τουριστικούς Λιμένες (μαρίνες και καταφύγια/αγκυροβόλιο τουριστικών σκαφών) σε αυτή την περιοχή. Όλα τα καταφύγια που δημιουργήθηκαν (Λίμνη και Πήλι) ή έχουν προγραμματιστεί να δημιουργηθούν (Αγκάλη) είναι για αλιευτικά σκάφη, όχι για τουριστικά σκάφη. Το λιμάνι Μαντουδίου σε αντίθεση με αυτά του Βόλου και της Κύμης που εκτός από Εμπορευματικά, Ακτοπλοϊκά και Αλιευτικά είναι και Λιμάνια Αναψυχής (Τουριστικά), δεν έχει χαρακτηριστεί σαν τουριστικό.



Το Δεκέμβριο του 2012 το Υπουργείο Ναυτιλίας & Αιγαίου δημοσίευσε την Εθνική Στρατηγική Λίμένων για το 2013-2018. Δεν υπάρχει καμιά πρόβλεψη για το λιμάνι Μαντουδίου ή της Λίμνης, τα οποία δεν συμπεριλαμβάνονται στην έκθεση. Το Σχέδιο Στρατηγικού και Επιχειρησιακού Προγράμματος για το 2013-2018 του νεοσυσταθέντος Οργανισμού Λιμένων Ευβοίας προβλέπει επέκταση και τουριστική αναβάθμιση της λιμενικής εγκατάστασης στην Λίμνη, τίποτα για το Λιμάνι Μαντουδίου. Το λιμάνι Μαντουδίου πριν μερικούς μήνες συμπεριλαμβανόταν στα 151 σημαντικά έργα που θα χρηματοδοτούταν από το ΕΣΠΑ.




Νομοθετικά, οι Τουριστικοί Λιμένες (Τ.Λ.) εμπίπτουν στις κατηγορίες: μαρίνες, καταφύγια τουριστικών σκαφών, αγκυροβόλιο και λιμένες ξενοδοχειακής μονάδας ) Οι διαφορές τους και προϋποθέσεις δημιουργίας τους καλύπτονται Ν. 2160/93. Υφιστάμενοι λιμένες όπως το λιμάνι Μαντουδίου μπορούν να μετατραπούν σε τουριστικούς - εφαρμοζόμενων των διατάξεων του άρθρου 31 του Ν. 2160/93 - εφόσον συνηγορήσει η αρμόδια Διεύθυνση Λιμένων και Λιμενικών Έργων του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, εάν ο υφιστάμενος λιμένας βρίσκεται εντός ζώνης λιμένα. οι Δήμοι ή οι Περιφέρειες έχουν δικαίωμα να ζητήσουν τη χωροθέτηση Καταφυγίου Τουριστικών Σκαφών ή Ζώνης Αγκυροβολίου, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 34 του Ν. 2160/93, όπως τροποποιήθηκε με το Ν. 2636/98.



Από τα μέσα της δεκαετίας του 70, ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού (EOT) άρχισε τον προγραμματισμό και την κατασκευή λιμενικών εγκαταστάσεων αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση σκαφών αναψυχής. Στην περίοδο 1981 - 82, η τότε Έδρα Λιμενικών Έργων του Ε.Μ.Π. εκπόνησε για λογαριασμό του EOT το "Σχέδιο Εθνικού Συστήματος Λιμένων Αναψυχής" (ΣΕΣΥΛΑ). Στη δεκαετία 1980 - 90 ο σχεδιασμός του ΣΕΣΥΛΑ εφαρμόστηκε, κατά κανόνα, από τον EOT, πλην όμως άλλοι φορείς δημόσιου ενδιαφέροντος (Δήμοι, Κοινότητες, Νομαρχίες, Λιμενικά Ταμεία), ακόμα και λιγοστοί ιδιώτες, προχώρησαν στην κατασκευή λιμένων αναψυχής σε θέσεις που δεν προβλέπονταν από το ΣΕΣΥΛΑ. Το 1991 ο EOT προχώρησε στην επικαιροποίηση του ΣΕΣΥΛΑ σε τέσσερις Ζώνες Ναυσιπλοΐας (Ιονίου Πελάγους, Ανατολικού Αιγαίου - Δωδεκανήσου, Νήσου Κρήτης, Κορινθιακού - Αργολικού - Σαρωνικού Κόλπου). Σήμερα δεν υφίσταται ένα εγκεκριμένο και θεσμοθετημένο σύστημα λιμένων αναψυχής και οποιοσδήποτε ενδιαφερόμενος (δημόσιος φορέας ή ιδιώτης επενδυτής) μπορεί να ζητήσει, μέσω των διαδικασιών που προβλέπει ο Ν. 2160/93, τη χωροθέτηση λιμένα αναψυχής οπουδήποτε νομίζει ότι υπάρχει ή θα υπάρξει ανάγκη για ελλιμενισμό σκαφών. Η χωροθέτηση Τ.Λ. στην προτεινόμενη από τον ενδιαφερόμενο θέση εναπόκειται στην κρίση της Διυπουργικής Επιτροπής και μόνον. Το Συμβούλιο της Επικρατείας (Ε' Τμήμα), με το υπ' αριθμ. 668/95 πρακτικό του, καθόρισε τις προϋποθέσεις για τη νόμιμη ίδρυση Τ.Λ. στη χώρα. Σύμφωνα με αυτές, νόμιμος θεωρείται ένας Τ.Λ. μόνον εάν προβλέπεται στο συνολικό σχεδιασμό ενός εθνικού δικτύου Τ.Λ. και κατά συνέπεια "... η ίδρυση τουριστικών λιμένων εκτός του σχεδιασμού τούτου και δη επ' ευκαιρία ή τη απλή αιτήσει ενδιαφερομένου δεν είναι νόμιμος".



H νέα πολιτική του Υπουργείου Τουρισμού, στοχεύει στη διαφοροποίηση του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος, με έμφαση στον θαλάσσιο τουρισμό. Οι σταθμοί κρουαζιέρας πρέπει να αναδειχθούν σε πολυθεματικούς προορισμούς, μέσω της διασύνδεσής τους με τα θεματικά δίκτυα των ευρύτερων περιοχών αλλά και μέσω της βελτίωσης των συγκοινωνιών, ενώ παράλληλα, στις παρυφές τους, σκόπιμο είναι να χωροθετούνται χρήσεις εμπορικές, ψυχαγωγίας και προώθησης τοπικών προϊόντων.



Για τους λιμένες αυτούς προβλέπεται μεταξύ άλλων: Βελτίωση και εκσυγχρονισμός των λιμενικών υποδομών (μαρίνες, αγκυροβόλια, καταφύγια), ώστε να παρέχονται ολοκληρωμένες και επαρκείς υπηρεσίες στους ελλιμενιζόμενους (καύσιμα, νερό, ηλεκτρικό ρεύμα, χώροι υγιεινής, συλλογή και διαχείριση απόβλητων, τεχνική υποστήριξη, κλπ). Εφαρμογή διαδικτυακής ενημέρωσης, πληροφόρησης, κράτησης, παροχή υπηρεσιών διαδικτύου στις λιμενικές υποδομές, εφαρμογή ηλεκτρονικών έξυπνων συναλλαγών (διακίνηση εγγράφων, καταβολή τελών και άλλες χρήσεις). Αξιοποίηση τουριστικών λιμένων που έχουν παραμείνει ημιτελείς και ολοκλήρωση των απαιτούμενων υποδομών για άμεση ένταξή τους στο υφιστάμενο δίκτυο. Συνδυασμός της λειτουργίας επιλεγμένων τουριστικών λιμένων με κατά περίπτωση συναφείς χρήσεις, όπως –ενδεικτικά-ναυταθλητισμός, υδατοδρόμια, σταθμοί θαλάσσιων «ταξί», ημερόπλοια κλπ. Ανάπτυξη "πράσινων υποδομών" (ενέργεια, διαχείριση απορριμμάτων κλπ.). Ανάπτυξη και λειτουργία ενιαίου συστήματος ηλεκτρονικής ενημέρωσης για διαθεσιμότητα θέσης, κόστος κλπ. σε όλες τις κατηγορίες τουριστικών λιμένων.



Σήμερα, σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου Πειραιά, στην Ελλάδα υπάρχουν 22 οργανωμένες μαρίνες, 55 χωροθετημένες και 80 τουριστικά καταφύγια. Από αυτές οι πιο γνωστές είναι του Αλίμου με 1.080 θέσεις ελλιμενισμού, της Γλυφάδας με 810 θέσεις, της Ζέας με 620, του Σουνίου με 680, των Γουβιών στην Κέρκυρα με 1.235, της Ρόδου με 600, της Λευκάδας με 620 Οι θέσεις ελλιμενισμού στις μαρίνες της Αττικής είναι 4.075 με 178 εργαζόμενους σε αυτές, ενώ σε όλη την Ελλάδα ανέρχονται περίπου σε 8.924.



Η μελέτη του Πανεπιστημίου Πειραιά δείχνει ότι η Ελλάδα παρουσιάζει τον χαμηλότερο μέσο όρο θέσεων ελλιμενισμού απ” όλες τις χώρες της Ε.Ε. Οι θέσεις ελλιμενισμού ανά χιλιόμετρο ακτογραμμής είναι 0,5 για την Ελλάδα, ενώ για τις χώρες της Μεσογείου, της Ε.Ε. και της Τουρκίας είναι 8,9. κ.ά.



Ειδικότερα η Τουρκία με 9.827 χιλιόμετρα ακτογραμμή, διαθέτει 35 μαρίνες, χωρητικότητας 10.181 σκαφών και 8.659 θέσεις ελλιμενισμού και με την πολιτική που ακολουθεί δημιουργεί έσοδα 3,5 δισ. δολαρίων τον χρόνο, δηλαδή περίπου 344.000 δολάρια ανά σκάφος.



Να σημειωθεί ότι ο θαλάσσιος τουρισμός στην Ελλάδα ξεκίνησε τη δεκαετία του 1960, οι πρώτες μαρίνες δημιουργήθηκαν το 1963 στη Βουλιαγμένη, το 1966 στη Ζέα και το 1973 στην Αρετσού στη Θεσσαλονίκη. Το 1981 άρχισε η εκπόνηση ενός σχεδίου εθνικού συστήματος λιμένων αναψυχής (ΣΕΣΥΛΑ), το οποίο προέβλεπε ένα δίκτυο από 34 μαρίνες, 106 σκάλες και 250 αγκυροβόλια με συνολικά 15.000 θέσεις ελλιμενισμού. Εντούτοις το σχέδιο αυτό δεν εφαρμόστηκε ενώ και άλλα προγράμματα δημιουργίας μαρίνων δεν ολοκληρώθηκαν εξαιτίας της έλλειψης των αναγκαίων κονδυλίων.







Σχετικά





ΕΘΝΙΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΛΙΜΕΝΩΝ 2013-2018

http://www.hcg.gr/sites/default/files/article/attach/NATIONAL%20PORT%20STRATEGY_%20EL_DEC%202012.pdf



ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΤΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ ΤΩΝ ΣΚΑΦΩΝ ΑΝΑΨΥΧΗΣ ΣΤΟΝ ΘΑΛΑΣΣΙΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ, Πειραιάς, Νοέμβριος 2012, Πανεπιστήμιο Πειραιά και Ναυτικό Επιμελητήριο

http://www.nee.gr/downloads/184STUDY_ON_YACHTING.pdf



Σχέδιο Στρατηγικού και Επιχειρησιακού Προγράμματος για το 2013-2018 του Οργανισμού Λιμένων Νομού Ευβοίας (ΟΛΝΕ)

http://static.diavgeia.gov.gr/doc/%CE%92%CE%9B%CE%92%CE%A0%CE%9F%CE%9E%CE%91%CE%A4-4%CE%A1%CE%99





ΑΠΘ: ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΙ ΛΙΜΕΝΕΣ ΑΝΑΨΥΧΗΣ ΧΟΡΩΘΕΤΗΣΗ – ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ – ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ

http://invenio.lib.auth.gr/record/101666/files/gri-2008-1300.pdf?version=1







Το νέο Ειδικό Χωροταξικό για τον Τουρισμό ΦΕΚ 3155 Β’/12.12.013.



Νόμος 2160 ΦΕΚ 118 - 19.07.1993 ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ





Στην ίδια κατηγορία όπως η Σκιάθος και το Πήλιο ο δήμος μας στο νέο Ειδικό Χωροταξικό για τον Τουρισμό

http://kireas.org/smf/index.php?topic=1302






Λιμένες στην Στερέα Ελλάδα




από











No comments:

Post a Comment