Ο αναμορφωμένος προυπολογισμός για το 2012 (απο το Διαύγεια)
Συρρίκνωση και μεγαλύτερη εξάρτηση απο επιχορηγήσεις
Το δημοτικό συμβούλιο Μαντουδίου Λίμνης και Αγίας Άννας ψήφισε ένα συρρικνωμένο προϋπολογισμό 11,5 εκατομμυρίων Ευρώ για το 2012. Πρόκειται για ένα αυστηρό προϋπολογισμό με μειωμένα κατά 1,5 εκατ. ευρώ έσοδα , περικοπές των δαπανών γύρω στο 20% και με σημαντική αύξηση της εξάρτησης του δήμου απο κρατικές επιχορηγήσεις.
Συρρικνωμένος κατά 7,3 % απο πέρυσι με μείωση των εσόδων και των δαπανών
Μείωση του κόστους ανθρώπινου δυναμικού απο 31% που ηταν στο προϋπολογισμό του 2011 σε 21% των εξόδων
Όσον αφορά το κόστος του ανθρώπινου δυναμικού του Δήμου (Αμοιβές και έξοδα προσωπικού + Αμοιβές και Έξοδα Τρίτων), αποτελούν το 21,25% των Συνολικών Εξόδων για το 2012. Το 15% του κόστους του ανθρώπινου δυναμικού αφορά τους αιρετούς.
Αυξημένες αλλά σε χαμηλό επίπεδο οι επενδύσεις
Οι επενδύσεις αποτελούν το 23% των Συνολικών Εξόδων (αυξημένες κατά 4 ποσοστίαιαες μοναδες απο τον προϋπολογισμό του 2011).
Τα τεχνικά έργα και μελέτες (1.634.828 Ευρώ) αποτελούν την κατηγορία με σχετικό χαμηλό ποσοστό συμμετοχής στα Συνολικά Έξοδα μόνο 14%.
Οι επενδύσεις αν και αυξημένες φέτος έχουν ακόμη χαμηλή προτεραιότητα στο δήμο
·
Σε καθαριοτητα, τεχνικές και γενικές υπηρεσίες οι μεγαλύτερες δαπάνες
Δαπάνες ανά υπηρεσία
00 ΓΕΝΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ | 1.438.653,8 | 19.3% |
10 ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ | 952.550 | 12.8% |
15 ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ | 1.073.980,5 | 14.4% |
20 ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΦΩΤΙΣΜΟΥ | 1.420.150 | 19.0% |
25 ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΑΡΔΕΥΣΗΣ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ | 55.920,92 | 0.7% |
30 ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ | 1.998.628,8 | 26.8% |
35 ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΡΑΣΙΝΟΥ | 67.500 | 0.9% |
45 ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΩΝ | 59.310 | 0.8% |
70 ΛΟΙΠΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ | 401.350 | 5.4% |
Μικρότερη αυτονομία απο πέρυσι Ο Δείκτης Αυτονομίας = Τακτικά Έσοδα / Συνολικα έσοδα |
Όσο μεγαλύτερη είναι η τιμή του δείκτη αυτονομίας ως ποσοστό, τόσο μεγαλύτερη αυτονομία σε θέματα προϋπολογισμού και οικονομικής διαχείρισης διαθέτει ο δήμος.
Δείκτης Αυτονομίας προϋπ. 2012 =37,79%
Δείκτης Αυτονομίας Α' εξαμηνο 2011= 58,8% (ήταν προϋπολογισμένος για 40,2%)
Ο Δείκτης Λειτουργικής Αυτονομίας= Ίδια Τακτικά Έσοδα / Συνολο ταχτικών έσοδων
Όσο μεγαλύτερη είναι η τιμή του δείκτη, τόσο μικρότερη είναι η εξάρτηση από τις τακτικές επιχορηγήσεις της Κεντρικής Διοίκησης.
Δείκτης Λειτουργικής Αυτονομίας προϋπ. 2012= 36,75%
Δείκτης Λειτουργικής Αυτονομίας Α εξάμηνο 2011= 21,45% (ήταν προϋπολογισμένος για 33,4%)
Ο δημος έχει αυξήσει την εξάρτηση του απο τις κρατικές επιχορηγήσεις για το 2012. Μια προσδοκια λιγο εξωπραγματική για το δήμο στην δεδομένη συγκυρία των μνημονιακών περικοπών, που θα έπρεπε να αναζητήσει περισσότερη λειτουργική αυτονομία.
Λιγότερα έσοδα ανά κάτοικο
Δείκτης Εσόδων Ανά Κάτοικο προϋπ. 2012 = 994,4 ευρώ/κάτοικο
Δείκτης Εσόδων Ανά Κάτοικο Α εξάμηνο 2011: 289,5 ευρώ/κάτοικο (ήταν προϋπολογισμενα για το 2011 στα 1.073 ευρώ/κάτοικο)
Ίδια Τακτικά Έσοδα ανά Κάτοικο προϋπ. 2012 =138,5 ευρώ/κάτοικο
Ίδια Τακτικά Έσοδα ανά Κάτοικο Α εξάμηνο 2011=36,56
ευρώ/κάτοικο (ήταν προϋπολογισμενα για το 2011 στα 144,3 ευρώ/κάτοικο)
Ο πρώτος δείκτης προσδιορίζει το μέσο κατά κεφαλή έσοδο που αντιστοιχεί σε κάθε κάτοικο του Δήμου και ο δεύτερος αποτελεί μία πρώτη προσέγγιση των πόρων που αντλούνται ή και αξιοποιούνται σε τοπικό επίπεδο.
Παρατηρείται ότι ο πρώτος δείκτης κινείται σε υψηλά επίπεδα που οφείλονται στο μεγάλο μέγεθος των επιχορηγήσεων, ενώ ο δεύτερος καταγράφει μικρότερη τιμή που οφείλεται στα μικρά ίδια τακτικά έσοδα. Και οι δυο δείκτες είναι πολύ αισιοδόξοι σε σχέση με αυτό που επιτεύχθηκε το 2011.
Χαμηλότερη απόδοση προσωπικού
Δείκτης Απόδοσης Προσωπικού= Συνολικά έξοδα / Σύνολο προσωπικού
Με τον δείκτη αυτό επιτυγχάνεται μία εκτίμηση της απόδοσης του προσωπικού. Η τιμή του αποτελεί συνάρτηση τόσο του αριθμητή (συνολικά έξοδα) όσο και του παρανομαστή (αριθμός εργαζομένων). Δεν πρέπει να συγχέεται με δείκτες παραγωγικότητας ή αξιολόγησης του προσωπικού, αλλά προσδιορίζει μία τάξη μεγέθους των δαπανών που αναλογούν σε κάθε εργαζόμενο ή το τμήμα των δραστηριοτήτων του Δήμου που υλοποιεί ή έχει υπό την ευθύνη του κάθε άτομο. Σύμφωνα με στοιχεία από το Επιχειρησιακό πρόγραμμα, οι εργαζόμενοι στο δήμο είναι 102 άτομα και ο δείκτης έχει ως εξής
Δείκτης Απόδοσης Προσωπικού προϋπ. 2012= 113.976 Ευρώ
Δείκτης Απόδοσης Προσωπικού προϋπολ. 2ο11= 122.928 Ευρώ
Κάθε εργαζόμενος
στο Δήμο αναμένεται να υλοποιήσει, κατά μέσον όρο, δραστηριότητες αντίστοιχου ύψους
Μείωση του Μέσου Κόστους Προσωπικού
Δείκτης Μέσου Κόστους Προσωπικού = Συνολικο κόστος απασχόλησης / Σύνολο προσωπικού
Με τον δείκτη αυτόν υπολογίζεται το μέσο κόστος του Δήμου ανά εργαζόμενο.
Το κόστος απασχόλησης περιλαμβάνει από τα γενικά έξοδα τις αποδοχές ειδικών κατηγοριών προσωπικού με τη συμμετοχή του Δήμου στην ασφάλιση, υγεία κλπ του προσωπικού, από τα ειδικά έξοδα την κατηγορία αποδοχές προσωπικού με τη συμμετοχή του Δήμου στην ασφάλιση, υγεία κλπ του προσωπικού σε οκτώ υπηρεσίες (διοικητικές – οικονομικές, πολιτισμού – αθλητισμού και κοινωνικής πολιτικής, τεχνικών έργων, καθαριότητα και ηλεκτροφωτισμός, πράσινο, λοιπές υπηρεσίες).
Δείκτης Μέσου Κόστους Προσωπικού προϋπ. 2012: 19.940 Ευρώ
Δείκτης Μέσου Κόστους Προσωπικού προϋπ. 2011 = 24.390,5 Ευρώ
Υπάρχει μια μείωση του μέσου προϋπολογισθεντος κόστους προσωπικού για το 2012 σε σχέση με το προϋπολογισμό το 2011 της τάξεως ΄του 18%.
Αυξηση του ποσού των τακτικών εσόδων που δεσμεύονται για την κάλυψη του κόστους του προσωπικού.
Δείκτης Κάλυψης Κόστους Προσωπικού = Συνολικο κόστος απασχόλησης / Τακτικά Έσοδα
Με τον δείκτη αυτόν υπολογίζεται η αναλογία των τακτικών εσόδων του Δήμου που κατευθύνεται στην κάλυψη του κόστους του προσωπικού. Πρόκειται για δείκτη με ιδιαίτερη πρακτική σημασία, επειδή οι δαπάνες για το προσωπικό αποτελούν σημαντικό στοιχείο του λειτουργικού κόστους, είναι συνήθως ανελαστικές και παρουσιάζουν συστηματική ταμειακή ροή.
Είναι προφανές ότι όσο υψηλότερη είναι η τιμή του δείκτη, τόσο περισσότερα χρήματα από τα τακτικά έσοδα του Δήμου δεσμεύονται για την κάλυψη του κόστους του προσωπικού.
Αντίθετα όσο μικρότερο είναι το σχετικό ποσοστό, τόσο αυξάνεται η δυνατότητα του Δήμου για υλοποίηση επενδύσεων, για άσκηση κοινωνικών πολιτικών κ.α., ενώ ταυτόχρονα επιτυγχάνεται καλύτερη αξιοποίηση του προσωπικού.
Δείκτης Κάλυψης Κόστους Προσωπικού προϋπ. 2012: 57,03%
Δείκτης Κάλυψης Κόστους Προσωπικού Α εξάμηνο 2011=47.6%
Το κόστος προσωπικού υπολογίζεται να προσεγγίσει το 57% των τακτικών εσόδων για το 2012. Δέκα ποσοστιαιές μονάδες απο αυτό που επιτεύχθηκε πέρυσι, που δηλωνει μια μεγαλύτερη δεσμευση των ταχτικών πόρων του δήμου σε δαπάνες προσωπικού σε βάρος αλλών δαπανών και επενδύσεων.
Ελαφρά αύξηση της επενδυτικής προσπάθειας
Δείκτης Επενδυτικής Προσπάθειας = Σύνολο επενδύσεων / Συνολικά έσοδα
Ο Δήμος σκοπεύει να αναλώσει λιγότερο το ένα τέταρτο, 23% των συνολικών του εξόδων σε τοπικές επενδύσεις για το 2012. Οι επιχορηγήσεις από την Κεντρική Διοίκηση αποτέλουν τις βασικές πηγές χρηματοδότησης. Το Α εξαμηνο του 2011 ο δείκτης που επιτεύχθηκε ήταν μολις 0,76% ( ήταν προϋπολογισμένος για το 2011 στο 19,3%). Υπάρχει μια μικρή, μάλλον ανεπαρκής για αναπτυξιακούς σκοπούς, αύξηση απο τον περσινό σχεδιασμό και τα απογοητευτικά αποτελέσματα του Ά εξαμήνου
Συγκεντρωτισμός: Κανένα κονδύλι στις τοπικές κοινότητες
Είναι ένας μη αποκεντρωμένος προϋπολογισμός αφού δεν διανέμει καθόλου κονδύλια (την πάγια προκαταβολή που δικαούνταν) για τις τοπικές και δημοτικές κοινότητες με την αιτιολογία οτι στην περίπτωση του Δήμου μας δεν μεταβιβάστηκαν συγκεκριμένες αποφασιστικού χαρακτήρα αρμοδιότητες στις τοπικές κοινότητες. έτσι πέρασαν την σκόπελο του άρθρου 86 του ν. 3852/10 που προβλέπει πάγιες προκαταβολές προς τις τοπικές κοινότητες. Γιατί αυτός ο συγκεντρωτισμός στο δήμο μας και η υποβάθμιση και ουσιαστική εξαφάνιση του θεσμού των τοπικών κοινοτήτων; Ο προϋπολογισμός "προ-εγκρίθηκε" από ένα άλλο υποβαθισμένο θεσμό στο δημο μας, την Επιτροπή Διαβούλευσης, που στην συνεδριαση της στις 14/12/11 είναι ζήτημα αν είχε την απαιτούμενη απαρτία για να γνωμοδοτήσει.
Αποκλίσεις απο το 3ετές Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του δήμου
Ο προϋπολογισμός εξειδικεύει καθε έτος το ψηφισμένο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του δήμου που ψηφίστηκε στις 28/12/11. Ο προϋπολογισμός του 2012, που ψηφίστηκε μόλις δυο μήνες μετά στις 25/2, έχει σοβαρές αποκλίσεις απο το επιχειρησιακό πρόγραμμα. Για 2012 το επιχειρησιακό πρόγραμμα του δήμου προέβλεπε ταχτικά έσοδα 4,9 εκατ. ευρώ, ενώ ο προυπολογισμός προβλέπει τακτικά έσοδα 4,4 εκατ. Ευρώ. Μισό εκατομμύριο διαφορά . Τα έκτακτα έσοδα του προϋπολογισμού έχουν μια απόκλιση -300 χιλιάδες ευρώ και τα έξοδα χρήσης ειναι μειωμένα κατά 900 χιλιάδες Ευρώ απο αυτά που προέβλεπε το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα.
Ο βαθμός υλοποίησης του προϋπολογισμού του δήμου είναι εξαιρετικά χαμηλός.
Συγκεκριμένα, τα βεβαιωθέντα έσοδα έφθασαν το 2011 μονο το 46% των προϋπολογισθέντων. Στους πίνακες παρακάτω εμφανίζονται τα στοιχεία με τις μεγαλύτερες αποκλίσεις. Στο σύνολο των εξόδων του τα πληρωθέντα έφθάσαν το 46,7% των προϋπολογισθέντων, ενώ οι αδιάθετες πιστώσεις (μη ενταλθέντα έξοδα) κάλυψαν το 46%, δηλαδή, περίπου το μισό του προϋπολογισμού εξόδων δεν υλοποιήθηκε το 2011.
Τέλος, τα εισπραχθέντα εσοδα ανήλθαν στο 93% των βεβαιωθέντων, ενω πληρώθηκε το 87% των ενταλθέντων εξόδων. Τα τελευταία ποσοστά είναι ενδεικτικά της αποτελεσματικότητας του δημου να εισπράττει τις απαιτήσεις του και να πληρώνει τις υποχρεώσεις του (αποτελεσματικότητα εισπρακτικού μηχανισμού και ύπαρξη ρευστότητας).
Οδηγός ανάλυσης προϋπολογισμών ΟΤΑ
No comments:
Post a Comment