Στο 12% είναι η πληθυσμιακή μείωση του δήμου μας την δεκαετία 2001-2011 (-1.628 κάτοικοι), Η μείωση θα επηρεάσει αναλόγα και την χρηματοδότηση του δλημου από τους ΚΑΠ. Η κατανομή της χρηματοδότησης γίνεται με βάση το το
ελάχιστο κόστος (που δεν καλύπτεται από τη νέα χρηματοδότηση), η
γεωμορφολογία (πληθυσμός, έκταση, νησιωτικότητα, ορεινότητα) και τα
διοικητικά δεδομένα (παροχή διοικητικής υποστήριξης, αριθμός δημοτικών
ενοτήτων, αριθμός οικισμών). Συζητείται στην ΚΕΔΕ ο πληθυσμός να μετρήσει για το 70% - 80% της κατανομής της χρηματοδότησης.
Μείωση της χρηματοδότησης
Το 2011 ο δήμος συνολικά έλαβε 2,9 εκατ. Ευρώ απο τους ΚΑΠ, το
2012 έλάβε 2 εκατ.
Ευρώ (32% λιγότερα απο το 2011). Με την πτώση του πληθυσμού αναμένεται μείωση της χρηματοδότησης της τάξης των 200.000 Ευρώ ετησίως. Ν α σημειωθεία Περίπου 2 εκατομμύρια Ευρώ είναι οι μισθοί που πληρώνει ο δήμος ετησίως. Αυτο που
προκαλεί είναι οτι δήμος έχει προβλέψει για το 2013 αύξηση των εκτάκτων εσόδων κατά 6,4
εκατομμύρια Ευρώ (343% άυξηση). Ταυτόχρονα ταπρουπολογισθέντα λειτουργικά έξοδα του δήμου για το 2013 ήταν αυξημένα κατά 192 χιλιάδες ευρώ και στις 3 αναθεωρήσεις του προϋπολογισμού μέχρι τώρα έχουμε περαιτέρω αυξήσειςτων εξόδων για επιχορηγήσης ποδοσφαιρικών σωματείων, δικαστικά έξοδα,συντήρηση αγροτικών δρόμων.
Ποιος θα πληρώσει το συνεχώς διογκούμενο κόστος λειτουργίας του δήμου μας;
Το ελάχιστο κόστος είναι το δεύτερο κριτήριο κατανομής ΚΑΠ. Ο δήμος μας απασχολεί 66 μόνιμους (14 ΠΕ, 6 ΤΕ, 30 ΔΕ και 16 ΥΕ) και 19
ΙΔΑΧ (2 ΔΕ και 117 ΥΕ) υπάλληλους που αντιστοιχεί σε 7 υπαλλήλους ανά 1.000 μόνιμους κατοίκους ( ΦΕΚ 1053 Γ/2011). Ο άριθμός αυτός ειναι κατά πολύ μεγαλυτερος αν συνυπολογισθεί ο αριθμός των 8μηνιτών και διμηνιτών που προσλαμβάνει ο δήμος. Πρόσφατα ο δήμος ανακοίνωσε την πρόθεση του να προβεί σε διορισμούς και πρόσθετου προσωπικού.
Το ερώτημα είναι από που θα έρθουν αυτά τα χρήματα. Μια λύση που εξετάζει η ΚΕΔΕ είναι η μετακύλιση του κόστους λειτουργίας των δήμων στους δημότες
Αλλαγές πληθυσμού στη Εύβοια
Σε γόρδιο δεσμό εξελίσσεται το νέο σύστημα κατανομής των Κεντρικών
Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ), δηλαδή η χρηματοδότηση των δήμων με βάση τα
στοιχεία της απογραφής του 2011, που αποτελεί και κύριο θέμα του
επερχόμενου συνεδρίου της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ).Καταρχήν, όπως διαπιστώθηκε από την έρευνα της
ΕΕΤΑΑ, το συνολικό ανελαστικό κόστος λειτουργίας των δήμων ανέρχεται
σε 3,62 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 1,05 εκατ. αφορά ανταποδοτικές
υπηρεσίες που καλύπτονται από ανταποδοτικά έσοδα. Οπότε, η
χρηματοδότηση που απαιτείται μέσω των ΚΑΠ ανέρχεται σε 2,574 εκατ.
ευρώ. Όμως, η χρηματοδότηση έχει μειωθεί στα 1,272 εκατ. ευρώ
παρουσιάζοντας απόκλιση κατά 50%. Ο δραστικός, λοιπόν, περιορισμός του
προϋπολογισμού θα έχει ως συνέπεια τη δραστική μείωση υπηρεσιών προς
τους πολίτες.
Βασικό κριτήριο στην κατανομή των ΚΑΠ θα
αποτελέσει το πληθυσμιακό, συμφώνησε το Δ.Σ. της ΚΕΔΕ. Απομένει να
αποφασισθεί σε ποιο ποσοστό θα συνυπολογισθεί αυτό το κριτήριο.
Διατυπώθηκαν απόψεις για 70% - 80%. Στο ΔΣ της
ΚΕΔΕ τονίστηκε εξάλλου, ότι ο βαθμός, και ο τρόπος κατά τον οποίο κάθε
κριτήριο θα βαρύνει στην τελική αξιολόγηση είναι ένα δύσκολο θέμα, για
το οποίο θα πρέπει να λάβει πολιτικές αποφάσεις η ΚΕΔΕ, τις οποίες στη
συνέχεια θα κληθεί να υλοποιήσει η Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης
και Αυτοδιοίκησης (ΕΕΤΑΑ), όπως τονίστηκε επανειλημμένως.Ο
επκεφαλής της Ν.Δ., Κωνσταντίνος Τζανακούλης, ζήτησε να ληφθεί υπόψη ο
πραγματικός πληθυσμός κάθε νομού. Να ληφθεί υπόψη η απότομη αύξηση των
κατοίκων κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, ζήτησαν οι δήμαρχοι από
τουριστικούς δήμους.
Ελάχιστο κόστος λειτουργίας Σε ό,τι αφορά το
ελάχιστο κόστος λειτουργίας, ο πρόεδρος της ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας,
Σίμος Δανιηλίδης, έθεσε τη διάσταση του κόστους μισθοδοσίας μεταξύ
αναγκαίου και υπηρετούντος προσωπικού. Όπως είπε «την ίδια δουλειά που
σε ένα δήμο κάνουν 2-3 ικανότατοι επιστήμονες στην Τεχνική Υπηρεσία,
για παράδειγμα, στο διπλανό δήμο κάνουν ελλειμματικά μερικές δεκάδες
υπαλλήλων». Όπως τόνισε υπάρχει ένα μικρό ποσοστό δήμων που έχουν
αναίτια υπερδιπλασιάσει το προσωπικό τους για μικροπολιτικούς λόγους.
Σύμφωνα με όσα καταγράφει η ΕΕΤΑΑ, στην ενδιάμεση έκθεση που διένειμε
για το νέο σύστημα κατανομής των ΚΑΠ, κριτήρια κατανομής είναι το
ελάχιστο κόστος (που δεν καλύπτεται από τη νέα χρηματοδότηση), η
γεωμορφολογία (πληθυσμός, έκταση, νησιωτικότητα, ορεινότητα) και τα
διοικητικά δεδομένα (παροχή διοικητικής υποστήριξης, αριθμός δημοτικών
ενοτήτων, αριθμός οικισμών).
Από τα σενάρια που επεξεργάστηκε η
ΕΕΤΑ συμπέρανε ότι ο πληθυσμός θα συνεχίσει να παίζει σημαντικό ρόλο.
'Αρα, δήμοι με αύξηση του πληθυσμού τους θα έχουν μία αύξηση των επιχορηγήσεων, που, όμως, δεν θα είναι ανάλογη της αύξησης του
πληθυσμού.
Σε όλα τα σενάρια συμπεραίνεται κίνδυνος
δημοσιονομικού σοκ. Δηλαδή, κάποιοι δήμοι δεν θα μπορέσουν να
λειτουργήσουν με τη νέα κατανομή (που θα είναι κατά 40% μειωμένη
συγκριτικά με τη σημερινή, για όλους τους δήμους της χώρας).
Το
τρίτο συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει η ΕΕΤΑΑ είναι ότι πρέπει να ληφθεί
ειδική μέριμνα για μικρούς ορεινούς και νησιωτικούς ΟΤΑ, όπως και για
δήμους που παρέχουν διοικητική υποστήριξη σε άλλους ΟΤΑ του νομού τους.
Δήμοι με μητροπολιτικές λειτουργίες θεωρούνται οι δήμοι της
Αττικής, πλην της Δυτικής Αττικής και το πολεοδομικό συγκρότημα
Θεσσαλονίκης.
Στην κατηγορία των νησιωτικών εντάσσονται οι δήμοι
των Περιφερειών Βορείου και Νοτίου Αιγαίου, Ιονίων Νήσων, τα νησιά του
Αργοσαρωνικού, οι Σποράδες, η Σαμοθράκη, η Θάσος και η Ελαφόνησος. Οι
υπόλοιποι λογίζονται ως ηπειρωτικοί δήμοι.
Σε ό,τι αφορά τη
σημερινή κατάσταση, η ενδιάμεση έκθεση της ΕΕΤΑΑ σκιαγραφεί τις
ανισορροπίες. Έτσι, βλέπουμε για παράδειγμα μητροπολιτικούς δήμους με
ίδιο πληθυσμό (30.000 - 60.000 κάτοικοι) να έχουν ο ένας 2,9 υπαλλήλους
ανά 1.000 κατοίκους και ο άλλος 9 υπαλλήλους. Ηπειρωτικοί δήμοι με
ίδιο πληθυσμό (10.000- 30.000 κατοίκους) να έχουν ο ένας 0,7 και ο άλλος
10,8 υπαλλήλους ανά 1.000 κατοίκους. Επίσης, μεταξύ νησιωτικών δήμων
με πληθυσμό έως 5.000 κατοίκους, άλλος δήμος έχει 3,5 και άλλος 19,9
υπαλλήλους ανά 1.000 κατοίκους. Μερικές φορές οι διαφορές είναι εύλογες
(π.χ. μεταξύ τουριστικών και μη τουριστικών νησιών), αλλά σε άλλες
περιπτώσεις είναι αποτέλεσμα σπατάλησης πόρων για ψηφοθηρικούς λόγους.
Στην έκθεση της ΕΕΤΑΑ επσημαίνεται ότι τα ερωτήματα στα οποία
καλείται να απαντήσει η ΚΕΔΕ, πέρα από τη βαρύτητα των κριτηρίων είναι:
Θα υπάρξει ανώτερο όριο μειώσεων; Θα υπάρξει περίοδος προσαρμογής;
Στις ακραίες τιμές πληθυσμού τι θα γίνει; Όπως επισημάνθηκε, η
ΚΕΔΕ θα πρέπει με κάθε τρόπο να βρει μόνη της τις καλύτερες δυνατές
απαντήσεις, διαφορετικά θα επιβληθούν άνωθεν μέτρα…
Όπως προέκυψε από την ανάλυση
της ΕΕΤΑΑ, όμοροι δήμοι, με τα ίδια χαρακτηριστικά, λαμβάνουν τελείως
διαφορετική χρηματοδότηση. Ειδικά, ο κ. Μουράτογλου τόνισε ότι από το
2002, με διάφορα κριτήρια που δεν άπτονται πραγματικών αναγκών, σε
ορισμένους δήμους έχουν διπλασιασθεί οι ΚΑΠ. Για παράδειγμα, διπλάσιους
ΚΑΠ από αυτούς που καταρχήν δικαιούνταν πήραν νησιά με ένα δήμο. (Για
παράδειγμα νησιά των Δωδεκανήσων με ένα δήμο παίρνουν εδώ και χρόνια
διπλάσια χρηματοδότηση από νησιά με ίδια χαρακτηριστικά που έχουν δυο ή
τρεις δήμους). Ένα άλλο κριτήριο για διπλασιασμό της χρηματοδότησης,
επισημαίνεται, αποτέλεσε η συνένωση ενός δήμου με κάποιο οικισμό ή
Κοινότητα (στους Καποδιστριακούς δήμους). Νομοθετικό τερτίπι που, όπως
σημειώνεται, χρησιμοποίησαν κάποιοι δήμοι.
45 εκατ. ευρώ επιπλέον
χρηματοδότηση για 40 δήμους της χώρας Το αποτέλεσμα είναι σήμερα
«μεταξύ των 325 Καλλικρατικών δήμων, 40 δήμοι να παίρνουν επιπλέον
χρηματοδότηση ύψους 45 εκατ. ευρώ» τόνισε ο κ. Μουράτογλου. Αυτή η
ανισόρροπη κατανομή των ΚΑΠ συνεχίσθηκε και όταν στους ΚΑΠ ενσωματώθηκαν
χρηματοδοτήσεις από τη μεταβίβαση αρμοδιοτήτων. Για παράδειγμα, όταν
πέρασε στους δήμους η χρηματοδότηση για τους βρεφονηπιακούς σταθμούς
από το υπ.Πρόνοιας ή των αθλητικών κέντρων από τη Γ.Γ. Αθλητισμού ή
των Τεχνικών Υπηρεσιών Δήμων και Κοινοτήτων ή των ΚΕΠ, η κατανομή των
πόρων δεν έγινε με βάση τις αντίστοιχες δομές που υπήρχαν στους δήμους,
αλλά με βάση την κατανομή των ΚΑΠ. Το γεγονός ότι τα χρήματα δεν
μοιράσθηκαν με βάση τις πραγματικές, διακριτές ανάγκες, αλλά ανάλογα με
την υπάρχουσα κατανομή των ΚΑΠ είχε ως συνέπεια να πάρουν χρήματα για
αθλητικά κέντρα ή ΚΕΠ δήμοι που δεν διαθέτουν τέτοιες δομές.
No comments:
Post a Comment