Monday, June 17, 2013

Αν. Υπουργός Ανάπτυξης: " στη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2010 είναι επιλέξιμο το οδικό δίκτυο της Εύβοιας προς χρηματοδότηση"












Τα πρακτικά από την συζήτηση της ερώτησης του Ανεξάρτητου Βουλευτή Εύβοιας κ. Κωνσταντίνου Μαρκόπουλου  συν Βουλή προς τον Υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, σχετικά με την ολοκλήρωση του οδικού έργου της παράκαμψης Βασιλικού Ευβοίας.





ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Υπουργέ, είμαι βέβαιος όπως και οι περισσότεροι σ’ αυτήν την Αίθουσα, επειδή η Εύβοια είναι πολύ κοντά στην Αθήνα και είναι ένας πολύ όμορφος τόπος, ότι έχετε επισκεφθεί το Νομό μου, το Νομό στον οποίον εκλέγομαι και εγώ μεταξύ των άλλων συναδέλφων.



Είμαι βέβαιος, επίσης, ότι έχετε διαπιστώσει –είστε και πολλά χρόνια σ’ αυτό το Υπουργείο, άρα είστε βαθύς γνώστης- την πολύ τραγική κατάσταση του οδικού δικτύου του Νομού, τη συμφόρηση που δημιουργείται σε ορισμένες περιοχές ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες. Δόξα τω Θεώ, υπάρχει ακόμα κάποιος τουρισμός εσωτερικός και όχι μόνο.



Επίσης, είμαι βέβαιος ότι κατέχετε άριστα το γεγονός ότι όλη η Εύβοια ήταν εκτός ΕΣΠΑ λόγω του γεγονότος ότι δεν ανήκει το οδικό δίκτυο στα διευρωπαϊκά δίκτυα και άρα δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί ούτε στην επόμενη χρηματοδοτική περίοδο. Στην προηγούμενη χρηματοδοτική περίοδο μάλιστα ήταν και η Στερεά Ελλάδα στις ιδιαίτερα αναπτυγμένες περιφέρειες. Και εκεί δεν είχαμε ιδιαίτερη χρηματοδότηση, με αποτέλεσμα να μην έχει προχωρήσει τίποτα.



Η ερώτησή μου αφορά την παράκαμψη του Βασιλικού, μια πόλη έξω από την Χαλκίδα στην οποία υπάρχει τρομακτική συμφόρηση, γιατί καθυστερεί ολόκληρος ο νότιος άξονας. Αυτό έχει ως συνέπεια να έχουμε τεράστια προβλήματα, τεράστια επικινδυνότητα και να γίνονται πάρα πολλά τροχαία.



Αυτή η παράκαμψη του Βασιλικού είχε προκηρυχθεί σαν έργο το 2009. Υπεγράφη σαν σύμβαση το 2010 από το πρόγραμμα δημόσιων επενδύσεων - όπως απαντά ο κ. Μαγκριώτης, προηγούμενος Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών- και είχε δοθεί με βάση όλους τους διαγωνισμούς και τις διαδικασίες, σε κάποια κοινοπραξία η οποία εγκατέλειψε το έργο για δικούς της λόγους.



Έτσι, οι πολίτες του νομού, αλλά και εμείς ελπίζαμε από το 2009 –σήμερα βρισκόμαστε στο 2013- για το συγκεκριμένο δημοπρατημένο και μελετημένο έργο, για το οποίο το κράτος έχει ξοδέψει χρήματα, έχει επενδύσει σε ελπίδες, να κάνουμε ένα βηματάκι, όπως έχουν κάνει άλλες περιοχές. Όμως, δεν έχει χαραχτεί μισή γραμμή έργου.





Το ερώτημά μου, λοιπόν, είναι το εξής: Υπάρχει, κατ’ αρχάς, άλλος ανάδοχος; Υπάρχει βούληση να προχωρήσει; Με ποιο χρηματοδοτικό πρωτόκολλο θα προχωρήσει, με δεδομένο ότι το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων είναι εξαιρετικά ισχνό έως μηδενικό, λόγω των καταστάσεων που επικρατούν; Δεν υπάρχει λόγος τώρα να συζητήσουμε για άλλα οικονομικά ζητήματα.



Υπάρχει πιθανότητα να δοθούν χρήματα στην Εύβοια από τα 150 εκατομμύρια του ειδικού προγράμματος που έχει εγκριθεί για όλη την περιφέρεια της Στερεάς και το οποίο με σταγονομετρική πορεία χρηματοδοτεί έργα στους διάφορους νομούς; Υπάρχει η βούληση να δοθεί ένα κομμάτι απ’ αυτά τα χρήματα για να ξεκινήσει η παράκαμψη του Βασιλικού; Δεδομένο είναι ότι στην επόμενη χρηματοδοτική περίοδο καθόλου σίγουροι δεν είμαστε ότι θα ανήκουμε στα διευρωπαϊκά δίκτυα και καθόλου σίγουροι δεν είμαστε ότι θα υπάρχει δυνατότητα χρηματοδότησης οδικών αξόνων στο Νομό.



Είναι ερωτήματα τα οποία απασχολούν όλους τους συναδέλφους που εκλέγονται στην Εύβοια, αλλά και όλους τους πολίτες.



Με την ευκαιρία αυτή θα ήθελα να σας παρακαλέσω για μια ολοκληρωμένη απάντηση, όχι μόνο για την παράκαμψη του Βασιλικού, αλλά και για την πορεία γενικότερα της χρηματοδότησης στην Εύβοια. Διότι πολύ φοβάμαι –πέρασε ένα ΕΣΠΑ στο οποίο είχαμε μηδενική χρηματοδότηση, εκτός του άξονα Σχηματάρι-Χαλκίδα, που μέχρι εκεί μπήκε στα διευρωπαϊκά δίκτυα- αν περάσει και η πέμπτη χρηματοδοτική περίοδος, το επόμενο ΕΣΠΑ –ας το πούμε έτσι- χωρίς χρηματοδότηση στους οδικούς άξονες, τότε η Εύβοια θα έχει μείνει τριάντα χρόνια πίσω σε σχέση με τον υπόλοιπο κορμό της Στερεάς. Αυτό είναι άδικο, είναι εξαιρετικά υποτιμητικό και νομίζω ότι βυθίζει σε ακόμα περισσότερη ανεργία ένα νομό που ήδη μαστίζεται από πάρα πολλά προβλήματα.





ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τριάντα δευτερόλεπτα ζητώ, κύριε Πρόεδρε. Εγώ σπανίως απασχολώ τελευταία τη Βουλή.



Για να διευκολύνω τον Υπουργό, μόλις τώρα οι συνεργάτες μου, μου έδωσαν –εγώ δεν το ήξερα, υποθέτω πρέπει να έχει αναρτηθεί στο διαδίκτυο εδώ και δυο-τρεις μέρες- ότι ο κ. Σιμόπουλος έχει υπογράψει μια παράταση στην επόμενη κοινοπραξία. Είμαι βέβαιος ότι το ξέρετε. Τώρα μου το έστειλαν οι συνεργάτες μου.



Θα ήθελα να ξέρω από ποιο χρηματοδοτικό πρωτόκολλο και ποια θα είναι η πορεία του έργου και με ποιο τρόπο θα χρηματοδοτηθεί αυτό το έργο.



Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε, για την ανοχή.





ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.



Γνωρίζω καλά την Εύβοια και την περιοχή. Είχα δουλέψει ως μηχανικός, αγαπητέ συνάδελφε, στην περιοχή. Το έργο το οποίο συζητάμε, δηλαδή η παράκαμψη στο Βασιλικό έχει ένα μήκος, περίπου, 7,5 χιλιόμετρα. Ανήκει στον άξονα από Χαλκίδα μέχρι Κύμη.



Σε γενικές γραμμές, σε ότι αφορά τη δημοπράτηση του έργου, ισχύουν αυτά που είπατε. Θα δώσω δύο-τρία διευκρινιστικά στοιχεία.



Το έργο είχε ενταχθεί το 2009 στο τότε πρόγραμμα του τότε ΥΠΕΧΩΔΕ, στο Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης με τίτλο «Οδικοί Άξονες, Λιμάνια, Αστική Ανάπτυξη». Είχε προϋπολογισμό 38 εκατομμύρια ευρώ. Η διαδικασία ανάθεσης ουσιαστικά δεν ολοκληρώθηκε, διότι το έργο δεν είχε χρηματοδότηση. Στη συνέχεια εντάχθηκε στη ΣΑΕ 071, δηλαδή, στους εθνικούς πόρους του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων του 2010, με τον ίδιο προϋπολογισμό.



Εν τω μεταξύ, η ισχύς των προσφορών που είχαν δώσει οι εταιρείες που είχαν προσέλθει στο διαγωνισμό, είχαν λήξει. Η εταιρεία η οποία ήταν η πρώτη μειοδότρια, η ΙΟΝΙΟΣ ΑΕ, δεν επιθυμούσε ανανέωση της ισχύος της προσφοράς της. Έτσι η υπηρεσία κάλεσε το δεύτερο μειοδότη που ήταν η κοινοπραξία ALPINE ΔΟΜΟΤΕΧΝΙΚΗ ΑΕ, που αποδέχτηκε την πρόσκληση. Η σύμβαση κατασκευής υπογράφτηκε το Νοέμβριο του 2010, όμως οι παρόδιοι ιδιοκτήτες αρνήθηκαν να παραδώσουν τη γη, παρά το γεγονός ότι είχε κηρυχθεί η απαλλοτρίωση. Αυτό ήταν ένα σημαντικό πρόβλημα στην περιοχή.



Έτσι, η ανάδοχος κοινοπραξία υπέβαλε το Φεβρουάριο του 2012 αίτηση διάλυσης της σύμβασης. Για να μπορέσει να συνεχιστεί η διαδικασία των απαλλοτριώσεων, που είναι απολύτως αναγκαία για να προωθηθεί το έργο, αλλά και για να εξεταστεί η αίτηση θεραπείας που έχει καταθέσει η ανάδοχος κοινοπραξία στο Υπουργείο, δόθηκε στις 29 Μαΐου, πριν από δεκαπέντε ημέρες, από το Υπουργείο μία παράταση πέντε μηνών, μέχρι τις 30 Οκτωβρίου 2013, στη συμβατική προθεσμία περαίωσης του έργου.



Για να απαντήσω ακριβώς στα ερωτήματά σας, το έργο έχει ανάδοχο. Είναι η κοινοπραξία την οποία προανέφερα. Δυστυχώς, η χρηματοδότηση λείπει, γι’ αυτό και δεν μπορεί να προχωρήσει το έργο και το ερώτημα είναι τι κάνουμε από εδώ και πέρα. Η λύση για την Εύβοια είναι τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών.





ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ:
Κύριε Υπουργέ, δεν χρειάζεται να επιβεβαιώσω ότι έτσι είναι τα πράγματα. Προφανώς, έτσι είναι. Μετά λύπης μου, όμως, διαπιστώνω ότι η Κυβέρνηση κάνει αυτό ακριβώς το οποίο έκανε και το 2009. Υπόσχεται ένα έργο χωρίς χρηματοδότηση. Γιατί υπογράψατε σύμβαση και μάλιστα με αίτηση θεραπείας της εταιρείας;



ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Δεν υπογράψαμε.



ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εδώ είναι, την έχω μπροστά μου. Απόφαση του κ. Σιμόπουλου για χορήγηση παράτασης προθεσμίας περαίωσης του έργου.



ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Παράταση.



ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι, παράταση της σύμβασης στην ALPINE  ΔΟΜΟΤΕΧΝΙΚΗ και μάλιστα με αναθεώρηση. Δεν ξέρω τι σημαίνει πρακτικά η αναθεώρηση. Ίσως, δεν είναι και η στιγμή να πούμε αυτές τις λεπτομέρειες, αλλά μου το έστειλαν τώρα οι συνεργάτες μου.



Εν πάση περιπτώσει, μας είπατε ότι δεν προχώρησε το έργο, γιατί οι ιδιοκτήτες δεν παρέδωσαν τη γη ή δεν ακολούθησαν το πρόγραμμα των απαλλοτριώσεων. Εκτός όμως από αυτό, που και γι’ αυτό δεν έχω κάποια απάντηση για το πώς θα θεραπευτεί, δεν έχω καμία απάντηση σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση. Ξέρω ότι δεν μπορείτε να χρηματοδοτήσετε, αφού δεν υπάρχουν στα διευρωπαϊκά δίκτυα. Καταλαβαίνω ότι δεν μπορείτε να δεσμευτείτε, διότι είναι κάτι το οποίο δεν εξαρτάται από εσάς. Υπάρχουν, όμως, άλλοι συνάδελφοι και ο κυβερνητικός Βουλευτής και μέλος της Κυβέρνησης, ο κ. Σίμος Κεδίκογλου, ο οποίος έχει δεσμευτεί ενώπιον των πολιτών της Εύβοιας ότι θα μπουν οι οδοί στα διευρωπαϊκά δίκτυα, με αποτέλεσμα οι πολίτες να έχουν πολύ μεγάλη προσμονή.



Βεβαίως, ούτε αυτό, ίσως, ενδιαφέρει αυτή την ώρα εσάς και δεν μπορείτε γι’ αυτό να απαντήσετε. Προσπάθησα, όμως, να σας βοηθήσω, λέγοντάς σας ότι υπάρχει και το χρηματοδοτικό πρωτόκολλο των 150 εκατομμυρίων ευρώ. Είναι 150 εκατομμύρια για τη Στερεά, τα οποία θα μπορούσαν κατά μείζονα λόγο για τους οδικούς άξονες να πάνε στην Εύβοια, πολύ απλά διότι η Εύβοια δεν έχει κανένα διευρωπαϊκό δίκτυο. Άρα, δεν μπορεί να πάρει μέχρι το 2020 ούτε ένα ευρώ για δρόμο.

Επ’ αυτού περιμένω στη δευτερολογία σας μία σαφή απάντηση. Ακόμη και η αρνητική είναι μία απάντηση. Το ανησυχητικό είναι το Υπουργείο να μην έχει απάντηση στο ερώτημα, δηλαδή να μην έχει προγραμματισμό για τα 150 εκατομμύρια ευρώ. Να μην έχει απάντηση σε έναν ολόκληρο Νομό για το πώς μπορεί να ξεπεράσει το κώλυμα της μη χρηματοδότησης στους οδικούς άξονες.

Η απάντηση ότι περιμένουμε από την Ευρωπαϊκή Ένωση δεν είναι απάντηση σταθερής τροχιάς, πολύ απλά διότι αν η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι αρνητική, τότε, κύριε Υπουργέ, θα βρεθούμε σε κενό και θα επανέλθουμε σε αυτό.



Το ερώτημά μου είναι το εξής: Σε αυτή τη χώρα με τα πολύ λίγα οικονομικά, με την πολύ μεγάλη δυσχέρεια, με το μίζερο πολιτικό, κοινωνικό και οικονομικό διάλογο, δεν μπορούν να υπάρχουν έστω σαφείς απαντήσεις για τους πολίτες;



Η αξιοπιστία του πολιτικού έργου καθενός σοβαρού πολιτικού, όπως είστε εσείς, που γνωρίζω πολύ καλά την προσπάθειά σας, νομίζω ότι έχει να κάνει μόνο με τις σαφείς απαντήσεις. Δεν θα σας κατηγορήσει κανείς, ούτε εσάς, ούτε κανέναν από το Υπουργείο, κανέναν Υπουργό, εάν μία απάντηση είναι ότι «δεν έχουμε χρήματα, για να το κάνουμε αυτό». Αντιθέτως, θα είναι λυτρωτική για τους πολίτες. Το πιο ανησυχητικό είναι το σκιερό, το θολό και το ασαφές. Αυτό είναι το οποίο βυθίζει τους πολίτες σε ένα μεγάλο πέλαγος αναξιοπιστίας απέναντι σε όλους εμάς τους πολιτικούς.



Θέλω, λοιπόν, να μας δώσετε μία σαφή απάντηση και θέλω να πιέσω με όλη μου τη δύναμη να ανοίξετε περισσότερο τη χρηματοδότηση των 150 εκατομμυρίων, ιδιαίτερα στην Εύβοια. Γιατί σας εξήγησα πριν και το ξέρετε πολύ καλά ότι είμαστε στο μηδέν σε ό,τι αφορά την προοπτική μέχρι το 2020, που σημαίνει ότι θα έχουμε τεράστιες καταστροφές ακόμη και στο ήδη υπάρχον οδικό δίκτυο. Και αυτό δεν είναι ανησυχητικό, θα έλεγα ότι είναι εξοργιστικό.





ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.



Καταρχάς, αγαπητέ συνάδελφε, δεν υποσχέθηκα τίποτα. Ήμουν πολύ σαφής σε αυτά τα οποία είπα και θα δώσω ακόμη πιο σαφείς απαντήσεις στη δευτερολογία μου.



Κατ’ αρχάς, δεν υπογράψαμε καμμία σύμβαση. Η σύμβαση είναι υπογεγραμμένη από το 2010. Το έργο είναι ενταγμένο στους εθνικούς πόρους, στην αντίστοιχη ΣΑΕ. Δεν υπάρχουν εθνικοί πόροι, αυτή είναι η πραγματικότητα, γι’ αυτό δεν προχώρησε το έργο.



Αυτό το οποίο κάνουμε είναι ότι αγωνιζόμαστε σκληρά, με σχέδιο και με πρόγραμμα για να μπορέσουμε να χρηματοδοτήσουμε το δίκτυο της Εύβοιας στην επόμενη προγραμματική περίοδο. Γνωρίζετε ότι ο Κανονισμός των Διευρωπαϊκών Δικτύων είναι υπό ολοκλήρωση. Την περασμένη Δευτέρα, μόλις πριν από τέσσερις μέρες, αγαπητέ συνάδελφε, ήμουν στο Λουξεμβούργο. Είχαμε Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών, όπου ουσιαστικά οριστικοποιούμε το νέο Κανονισμό των Διευρωπαϊκών Δικτύων για την επόμενη προγραμματική περίοδο. Το δίκτυο της Εύβοιας, από Χαλκίδα προς Βορρά και από Χαλκίδα προς Νότο, όπου περιλαμβάνεται και η παράκαμψη Βασιλικού, εντάσσεται στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα.



Συνεπώς, σήμερα στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο, το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» του Υπουργείου Ανάπτυξης δεν μπορεί να χρηματοδοτήσει αυτό το έργο. Αντιθέτως θα μπορούσε το έργο να έχει χρηματοδοτηθεί από το ΠΕΠ Στερεάς Ελλάδος, αλλά αυτό δεν είναι θέμα του Υπουργείου Ανάπτυξης.



Συνεπώς, κλείνω λέγοντας ότι στη νέα προγραμματική περίοδο είναι επιλέξιμο το δίκτυο της Εύβοιας προς χρηματοδότηση και σε αυτήν την κατεύθυνση, ενημερώνω, κύριε Πρόεδρε, τους συναδέλφους της Εύβοιας ότι κατευθυνόμαστε ως Υπουργείο, προετοιμαζόμαστε, για να μπορέσουν να χρηματοδοτηθούν τα συγκεκριμένα έργα αλλά και άλλα που έχουν ωριμότητα, όπως για παράδειγμα η παράκαμψη Χαλκίδας.





No comments:

Post a Comment