Ο δήμος μας έχει δύο δημοτικές επιχειρήσεις την ΔΕΥΑ (ΦΕΚ 1326Β/16.6.11) που ιδύθηκε απο την συγχώνευση των ΔΕΥΑ Ελυμνίων και Κηρέως) και την Κοινωφελή Επιχείρηση (ΦΕΚ 1434Β/16.6.11) που προέκυψε απο την συγχώνευση των Κοινωφελών Επιχειρήσεων Κηρέως και Νηλέως. Η Δημοτική Κοινωφελής προβλήματα αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα και έχει εκδηλωθεί πρόθεση διάλυσης της.
Σειρά ρυθμίσεων που αφορούν στην εφεξής λειτουργία των δημοτικών επιχειρήσεων των δήμων, συμπεριλαμβανομένων των ΔΕΥΑ, των ΔΗΠΕΘΕ και των δημοτικών ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών, περιλαμβάνει ο ψηφισθείς νόμος του υπουργείου Εσωτερικών «Ρυθμίσεις για την Τοπική Ανάπτυξη, την Αυτοδιοίκηση και την αποκεντρωμένη διοίκηση – Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2009/50/ΕΚ». Ειδικότερα οι ρυθμίσεις αφορούν στα εξής:
Οι οφειλές των επιχειρήσεων απαλλάσσονται από κάθε μορφής επιβάρυνση
Στο άρθρο 10 του νόμου προβλέπεται ότι οι οφειλές που έχουν προς το ελληνικό δημόσιο και το ΙΚΑ οι αμιγείς δημοτικές επιχειρήσεις, του π.δ. 410/1995 ή οι κοινωφελής επιχειρήσεις, οι αστικές μη κερδοσκοπικές επιχειρήσεις των ΟΤΑ, καθώς και οι επιχειρήσεις των τέως νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων που περιήλθαν στις περιφέρειες, οι οποίες λύθηκαν και τελούν υπό το καθεστώς εκκαθάρισης, βεβαιωμένες ταμειακά ή μη έως και τις 31.12.2010, απαλλάσσονται από πρόσθετους φόρους, πρόστιμα, προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής και κάθε μορφής επιβαρύνσεις.
Η εξόφλησή των οφειλών αυτών καθώς και των οφειλών προς τους εργαζόμενους γίνεται υποχρεωτικά από τους ΟΤΑ που τις έχουν συστήσει. Στις οφειλές περιλαμβάνονται και όσες προκύπτουν έπειτα από έλεγχο των αρμόδιων ελεγκτικών οργάνων.
Για όσες επιχειρήσεις του π.δ. 410/1995 είχε αποφασιστεί έως 31.12.2010 η μετατροπή τους σε ανώνυμες εταιρείες ΟΤΑ ή λύση του, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3463/2006, ισχύουν τα εξής:
α) εάν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία μετατροπής, μέχρι τη ισχύ του νέου νόμου, οι εν λόγω ανώνυμες εταιρείες ΟΤΑ λειτουργούν νόμιμα,
β) εάν δεν έχει ολοκληρωθεί η μετατροπή μέχρι τη δημοσίευση του νέου νόμου, μπορεί να συνεχιστεί η διαδικασία μετατροπής τους και οι εν λόγω επιχειρήσεις λειτουργούν νόμιμα έως την ολοκλήρωση της. Σε κάθε περίπτωση η μετατροπή τους πρέπει να γίνει το αργότερο έως 30.9.2012, διαφορετικά οι επιχειρήσεις λύονται και τίθενται υπό εκκαθάριση.
3. Στο εξής αποφάσεις που αφορούν στη σύσταση, τροποποίηση, λύση δημοτικών κοινωφελών επιχειρήσεων λαμβάνονται από το οικείο δημοτικό συμβούλιο. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας ελέγχου νομιμότητας δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Όσες αποφάσεις έχουν ήδη εκδοθεί μέχρι τώρα είναι νόμιμες.
4. Επίσης από το δημοτικό συμβούλιο του οικείου δήμου λαμβάνονται στο εξής οι αποφάσεις που αφορούν στη σύσταση, τροποποίηση, συγχώνευση, κατάργηση δημοτικών νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας ελέγχου νομιμότητας δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως από τον οικείο δήμο. Νόμιμες είναι και όσες αποφάσεις έχουν ήδη εκδοθεί μέχρι τώρα.
ΔΕΥΑ: Αλλάζει ο έλεγχος νομιμότητας
Οι ΔΕΥΑ στο εξής υποχρεούνται να αποστέλλουν για έλεγχο νομιμότητας στην Αυτοτελή Υπηρεσία Εποπτείας ΟΤΑ εκτός από τις αποφάσεις που προβλέπονται στην παρ. 1 του άρθρου 225 του ν. 3852/2010 και τις αποφάσεις εκείνες που αφορούν: α) την ψήφιση του προϋπολογισμού της επιχείρησης και του τεχνικού προγράμματος έργων, καθώς και κάθε τροποποίησή τους, β) την αγορά και εκποίηση ακινήτων κτημάτων, γ)την επιβάρυνση των ακινήτων της επιχείρησης με εμπράγματα δικαιώματα και δ) τις μελέτες, τα έργα και τις προμήθειες.
Επίσης οι διατάξεις για τη συγχώνευση κοινωφελών επιχειρήσεων (άρθρο 109 του ν. 3852/2010) ισχύουν εφεξής και για τις διαδημοτικές ΔΕΥΑ.
Η αρμοδιότητα της νέας μετά τη συγχώνευση Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης και Αποχέτευσης ή της προϋπάρχουσας Δ.Ε.Υ.Α. εκτείνεται υποχρεωτικά στο σύνολο της εδαφικής περιοχής του δήμου.
Μηνιαίο πάγιο τέλος ύδρευσης
Για την κάλυψη μέρους του ελάχιστου κόστους λειτουργίας του δικτύου ύδρευσης και αποχέτευσης μπορεί να χρεώνεται από τις Δ.Ε.Υ.Α. και τους δήμους που παρέχουν τις υπηρεσίες αυτές, μηνιαίο πάγιο τέλος, μετά από απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου η οποία εγκρίνεται από το Δημοτικό Συμβούλιο.
Ειδικό τιμολόγιο για ευπαθείς ομάδες
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Δ.Ε.Υ.Α. μπορεί να θεσπίζει ειδικό τιμολόγιο για τις ευπαθείς ομάδες των καταναλωτών με βάση ενιαία και αντικειμενικά κριτήρια. Η απόφαση αυτή εγκρίνεται από το οικείο δημοτικό συμβούλιο.
Οι πιστώσεις που αποδίδονται ετησίως στις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης Αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α.) από το Υπουργείο Εσωτερικών, από 1.1.2011 βαρύνουν αποκλειστικά τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους των δήμων. Το ύψος των πιστώσεων, η διαδικασία κατανομής τους και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια καθορίζονται κάθε έτος με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, ύστερα από γνώμη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας.
Προληπτικός έλεγχος για δαπάνες άνω των 5.000 ευρώ
Με απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων καθορίζεται η διαδικασία και τα απαραίτητα δικαιολογητικά για τον προληπτικό έλεγχο των δαπανών των κοινωφελών επιχειρήσεων, των επιχειρήσεων ύδρευσης αποχέτευσης και των δημοτικών ανωνύμων εταιρειών, από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Οι παραπάνω επιχειρήσεις υποβάλλουν για προληπτικό έλεγχο χρηματικά εντάλματα για ποσά ύψους άνω των 5.000 ευρώ.
Δημοτικές επιχειρήσεις με ειδικό σκοπό τη λειτουργία ραδιοφωνικού ή τηλεοπτικού σταθμού
Σύμφωνα με το άρθρο 11 του νόμου σε περίπτωση που λυθούν υφιστάμενες δημοτικές ραδιοφωνικές ή τηλεοπτικές επιχειρήσεις η δραστηριότητά τους δεν μεταφέρεται. Οι οφειλές των επιχειρήσεων αυτών προς το Ελληνικό Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία και προς τρίτους, περιλαμβανομένων και των δεδουλευμένων αποδοχών του προσωπικού τους, ανεξαρτήτως εάν αυτό μεταφέρεται ή όχι, μπορούν να καταβάλλονται από τον οικείο ΟΤΑ, σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή κατά το στάδιο της εκκαθάρισής τους, ή μετά το πέρας αυτής, έπειτα από σχετική εισήγηση των εκκαθαριστών και αιτιολογημένη απόφαση του οικείου δημοτικού συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του.
ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.: Προσαρμογή μέχρι τέλος του 2012
Τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. που λειτουργούσαν με τη μορφή επιχείρησης ΟΤΑ του π.δ. 410/1995 και δεν προσαρμόστηκαν σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 269 του ν. 3463/2006, όπως ισχύει, οφείλουν να προσαρμοστούν το αργότερο έως την 31.12.2012. Μέχρι την ολοκλήρωση της προσαρμογής τους, τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. εξακολουθούν να λειτουργούν σύμφωνα με τη νομοθεσία που τα διέπει.
Ανώνυμες εταιρίες συγκοινωνιακού έργου στα νησιά
Σε νησιά που εκτελείται συγκοινωνιακό έργο από κοινωφελείς δημοτικές επιχειρήσεις είναι δυνατή, με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, η σύσταση ανώνυμων εταιρειών για την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου με τη συμμετοχή δήμου και/ή κοινωφελών δημοτικών επιχειρήσεων και Ν.Π.Ι.Δ. ή ΚΤΕΛ Α.Ε.
Οι εκκαθαριστές δεν υπέχουν ευθύνη για τα χρέη των επιχειρήσεων
Τα πρόσωπα που ορίζονται εκκαθαριστές των δημοτικών επιχειρήσεων ή και επιχειρήσεων των τέως νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων που περιήλθαν στις περιφέρειες δεν διώκονται ποινικώς, δεν υπόκεινται σε προσωπική κράτηση, ούτε υπέχουν οποιαδήποτε αστική ή άλλη ατομική ευθύνη για χρέη των φορέων αυτών προς το Δημόσιο ή τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης, ανεξαρτήτως του χρόνου βεβαίωσής τους. Δεν μπορούν να οριστούν ως εκκαθαριστές πρόσωπα που έχουν ασκήσει διοίκηση ή έχουν υπάρξει υπάλληλοι στις υπό εκκαθάριση δημοτικές επιχειρήσεις.
Χρηματοδότηση κοινωφελούς επιχείρησης από τον οικείο δήμο
Η κοινωφελής επιχείρηση είναι δυνατόν στο εξής να χρηματοδοτείται από τον οικείο δήμο για τις δραστηριότητές της, μετά από σχετική απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του.
Η χρηματοδότηση του δήμου καλύπτει τη διαφορά μεταξύ εσόδων και εξόδων του ετήσιου προϋπολογισμού της επιχείρησης, ο οποίος συνοδεύεται από εισηγητική έκθεση του Διοικητικού Συμβουλίου της επιχείρησης.
Η κάλυψη των δαπανών δραστηριοτήτων της επιχείρησης του προηγούμενου έτους 2011 μπορεί να χρηματοδοτηθεί από το δήμο με πρόσθετη χρηματοδότηση προς την κοινωφελή που θα αφορά αποκλειστικά και μόνο την εξόφληση των δαπανών, αφού ενταχθεί στο πρόγραμμα δράσης αυτής του τρέχοντος έτους. Για την τροποποίηση αυτή απαιτείται απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της κοινωφελούς επιχείρησης και έγκριση αυτής από το δημοτικό συμβούλιο του οικείου δήμου. Δεν τυγχάνουν εφαρμογής οι διατάξεις οι οποίες προβλέπουν τροποποίηση προγράμματος δράσης κοινωφελούς μετά την παρέλευση εξαμήνου από την αρχική έγκρισή του. Για την κάλυψη δαπανών του 2011 δεν απαιτείται σύναψη σύμβασης δήμου και κοινωφελούς επιχείρησης.
πηγή: localit.gr
No comments:
Post a Comment