Friday, April 20, 2012

Πλάνο Δράσης για την Ανοικτή Διακυβέρνηση της Ελλάδας στο Open Government Partnership


Με ιδιαίτερο ενθουσιασμό πραγματοποιήθηκε φέτος η ετήσια συνάντηση Open Government Partnership που αφορά την ανοιχτή διακυβέρνηση. Η συνάντηση διεξήχθη στη Βραζιλία στις 17-18 Απριλίου με τη συμμέτοχη 60 κρατών συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας η οποία εκπροσωπήθηκε από τον Υφυπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Παντελή Τζωρτζάκη, ο οποίος κατέθεσε το σχέδιο δράσης της χώρας μας για την ανοικτή διακυβέρνηση.


Δέκτο έγινε το Πλάνο Δράσης για την Ανοικτή Διακυβέρνηση που κατέθεσε στην ετήσια σύνοδο OGP ο Υφυπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Παντελής Τζωρτζάκης. Έτσι η Ελάδα απο σήμερα θέωρείται επίσημο μέλος της διεθνούς πρωτοβούλιας - συνεργασίας για την Ανοικτή Διακυβέρνηση.

Με στόχο την διαφάνεια και την πάταξη της διαφθοράς αλλά και την ενεργή συμμετοχή των πολιτών τόσο στο τρόπο ασκήσης της δημόσιας διοίκησης όσο και στα αποτελέσματά της με χρήση της υψηλής τεχνολογίας, ο ΟΗΕ ξεκίνησε τη συνεργασία-πρωτοβουλια OGP προσπαθώντας να εξασφαλίσει συγκεκριμένες δεσμεύσεις απο τις Κυβερνήσεις των χωρών που θα ενταχθουν στην συνεργασία αύτη.


Τα κυρίαρχα ζητήματα στα οποία καλούνται να ανταποκριθούν οι ελληνικές αρχές σχετικά με τις πρωτοβουλίες της ανοικτής διακυβέρνησης στην χώρα μας, είναι η αποτελεσματικότερη διαχείριση των δημόσιων πόρων, η ενίσχυση της ακεραιότητας στο δημόσιο τομέα, και η βελτίωση των δημοσίων υπηρεσιών.

Η Ελληνική Κυβέρνηση έχει αναγνωρίσει την ανάγκη για επίτευξη των στόχων της ανοιχτής διακυβέρνησης. Έτσι, σύμφωνα με το πλανο που έχει διαμορφωθει για την ανοιχτή ελληνική διακυβέρνηση, ο Υφυπουργός Παντελής Τζωρτζάκης, παρουσίασε ένα σύνολο δράσεων, που ήδη βρισκονται σε τροχιά εφαρμογής, με στόχο την ενίσχυση της διαφάνειας και της συμμετοχής του πολίτη στην ανάπτυξη ενός νέου μοντέλου δημόσιας διοίκησης.

Ιδιαίτερη εντύπωση στο φετινό OGP έκανε ο ενθουσιασμός που διακατείχε τους συμμετέχοντες, αλλά και το ευχάριστο και «γιορτινό» κλίμα που επικρατούσε αφού οι συζητήσεις και οι ανταλλαγές απόψεων των συμμετεχόντων στα διαλλείματα , που κατά βάση προέρχονταν από διαφορετικές χώρες, ήταν πολλές.

Κύριο σκοπός της συνάντησης ήταν η ανταλλαγήαπόψεων καιιδεών από ανθρώπους προερχόμενους από διαφορετικές χώρες που σίγουρα θα είχαν διαφορετικές και μοναδικές εμπειρίες πάνω στην ανοιχτή διακυβέρνηση.

Σημαντικό στοιχείο για την φετινή συνάντηση ήταν επίσης το γεγονόςπως οι συμμετέχοντες προσανατολίζονταν αποκλειστικά στο πως μπορεί η ανοιχτή διακυβέρνηση να βελτιωθεί και να γίνει καλύτερη και πιο παραγωγική έχοντας ως δεδομένη την αναγκαιότητα για κατεύθυνση στην ανοιχτή διακυβέρνηση.

Ιδιαίτερα σημαντική ήταν η παρουσία της Υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ, Χίλαρι Κλίντον, αλλά και η αναφορά της στην πάταξη της διαφθοράς της Βραζιλίας, που οδήγησε σε παραιτήσεις 8 υπουργών της κυβέρνησής της για συμμετοχή τους σε υποθέσεις διαφθοράς.



Παρουσία των Χώρων στο OGP

Διαφορετικά επίπεδα ωριμότητας παρουσιάζουν τα σχέδια δράσης των 52 χωρών που έχουν μέχρι στιγμής υποβάλλει τα πλάνα τους για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Επίσης, αξίζει να σημειωθεί πως διαφορές παρουσιάζονται και στην πρόθεση κάθε χώρας να εντάξει την δημοσία διοίκηση της στα πλαίσια της ανοιχτής διακυβέρνησης.

Οι παρουσιάσεις των χωρών γίνονται σε παράλληλα sessions. Ισπανία, Εστονία, Ιταλία, Ην Βασίλειο, Χιλή ήταν κάποεις από τις χώρες που παρουσίασαν τις προτάσεις τους. Βασικοί άξονες των προτάσεων που έκανα τα κράτη που συμμετείχαν ήταν η διάθεση δημόσιας πληροφορίας μέσω portals, κυρίως σε δεδομένα προμηθειών και δαπανών, η διάθεση ηλεκτρονικώνυπηρεσιών προς τον πολίτη, ορισμένες θεσμικές δράσεις όπως οι νόμοι για τη διαφάνεια και κάποια tranpsarency portals για την παρακολούθηση της δημόσιας διοίκησης


Ελληνική παρουσία στο OGP

Ανοικτά Δημόσια Δεδομένα

Τα δημόσια κρατικά δεδομένα/στοιχεία αποτελούν μία σημαντική πηγή πληροφόρησης, η οποία ακόμα δεν αξιοποιείται. Το Κράτος είναι ο μεγαλύτερος πάροχος και συλλέκτης της πληροφορίας. Αν αυτή η πληροφορία διατεθεί δημόσια αναμένεται να επιφέρει τεράστια πλεονεκτήματα ανάπτυξης, όπως υποδεικνύεται από τον ιδιωτικό τομέα, κατά τη διάρκεια της δημόσιας διαβούλευσης του παρόντος σχεδίου δράσης. Προσβλέπουμε στην ενθάρρυνση άτυπων συνεργασιών μεταξύ των ενδιαφερομένων για την αξιοποίηση των δημόσιων δεδομένων, με στόχο να παραχθούν εφαρμογές και υπηρεσίες οι οποίες θα επιφέρουν μετρήσιμα θετικά αποτελέσματα στη ζωή των πολιτών, θα παράξουν καινοτομία και θα συμβάλλουν στην οικονομική ανάπτυξη.


1oς Στόχος: Ανοικτή διάθεση δημόσιων δεδομένων από το παρατηρητήριο τιμών

Το παρατηρητήριο τιμών αποτελεί έναν κρατικό οργανισμό, ο οποίος κάθε μέρα συλλέγει τιμές για όλα τα καθημερινά προϊόντα. Παρότι οι πληροφορίες συλλέγονται, παραμένει δύσκολο να ερευνηθούν και να μελετηθούν. Κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους, ο στόχος που έχει τεθεί είναι όλες αυτές οι πληροφορίες να εξαχθούν σε μια ηλεκτρονικά αναγνώσιμη και προσβάσιμη όπως επίσης ευχερώς αξιοποιήσιμη και επεξεργάσιμη μορφή.


2oς Στόχος: Αποφάσεις επί νομικών θεμάτων αναφορικά με κρατικά γεω-δεδομένα

Η ποικιλία των γεωγραφικών πληροφοριών συγκεντρώνεται και αποθηκεύεται διαρκώς σε ένα σημείο (ιστοσελίδα) αναφοράς. Αυτή η προσπάθεια θα συνεχιστεί μέχρι όλα τα σχετικά δεδομένα να αποθηκευτούν πλήρως. Ωστόσο, η χρήση και αναδιανομή αυτών των πληροφοριών είναι ακόμη δύσκολή, εξαιτίας της έλλειψης του αναγκαίου νομικού πλαισίου. Καθίσταται επιτακτική ανάγκη να αποσαφηνισθούν τα θέματα που ανακύπτουν, με στόχο να δημιουργηθεί το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο.

3oς Στόχος: Επέκταση της δράσης ανοικτής διάθεσης φορολογικών δεδομένων

Η υφιστάμενη δράση ανοικτής διάθεσης φορολογικών δεδομένων θα εμπλουτιστεί με τριμηνιαία αναφορά ληξιπρόθεσμων οφειλών, με μηνιαία αναφορά δεικτών προόδου των ΔΟΥ, και με κατάλληλο web service παροχής δεδομένων για επαγγελματίες και επιχειρήσεις.


Ενίσχυση Διαφάνειας

Η ενίσχυση της διαφάνειας στις αποφάσεις και τις ενέργειες του δημόσιου τομέα θα συμβάλει στην ενίσχυση της εμπιστοσύνης του πολίτη προς το κράτος, καθώς και στην αύξηση της υπευθυνότητας των δημόσιων λειτουργών και των ατόμων που λαμβάνουν αποφάσεις. Η Διαφάνεια θα συμβάλει επίσης στην αύξηση της αξιοπιστίας της χώρας στο διεθνές περιβάλλον, δημιουργώντας ευνοϊκές συνθήκες επενδύσεων.



1oς Στόχος: Ενίσχυση της λειτουργικότητας του Προγράμματος Δι@ύγεια

Το Πρόγραμμα Δι@ύγεια αποτελεί μία τεράστια βάση δεδομένων με διοικητικές πράξεις, και ως τέτοια, χρειάζεται την κατάλληλη λειτουργικότητα για να διαλέγει, να αποθηκεύει και να διαμοιράζει πληροφορίες αποτελεσματικά. Το λογισμικό θα βελτιωθεί για να προσφέρει βελτιωμένες υπηρεσίες αναζήτησης και παραμετροποίησης στους πολίτες. Επίσης θα τεθούν οι απαιτούμενες ηλεκτρονικές διεπαφές (διαλειτουργικότητα συστημάτων), από και προς άλλες δημόσιες διοικητικές εφαρμογές (για παράδειγμά συστήματα διαχείρισης εγγράφων και συστήματα ηλεκτρονικού πρωτοκόλλου).


2oς Στόχος: Δημοσιοποίηση πληροφοριών για τις προμήθειες του Δημόσιου Τομέα

Όλες οι πληροφορίες που αφορούν στον κύκλο προμηθειών, σε όλες τις οντότητες και φορείς του δημόσιου τομέα, θα αναρτώνται σε συγκεκριμένο δικτυακό τόπο (agora.gov.gr). Η καταγραφή των πληροφοριών θα ξεκινά από την αρχική εκδήλωση της αναγκαιότητας για συγκεκριμένη προμήθεια, μέχρι την ολοκλήρωση της προμήθειας και της πληρωμής.


3oς Στόχος: Ανοικτή, διαφανής και ασφαλής διακίνηση δημόσιων εγγράφων

Τα υπάρχοντα ηλεκτρονικά πρωτόκολλα θα συνεργαστούν και διαλειτουργήσουν με το Εθνικό Τυπογραφείο, το Πρόγραμμα Δι@ύγεια, συστήματα καλής νομοθέτησης και το κεντρικό σύστημα ηλεκτρονικής σύνταξης Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων.



Οι κύριοι στόχοι του Προγράμματος είναι:

● διασφάλιση της διαφάνειας των κυβερνητικών δράσεων

● συμμετοχή του πολίτη στη διαδικασία λήψης αποφάσεων στη δημόσια διοίκηση

● συμβολή στην εξάλειψη της διαφθοράς, με τη δημοσίευση των αποφάσεων στο διαδίκτυο

● ενίσχυση του δικαιώματος συμμετοχής των Πολιτών στην Κοινωνία της Πληροφορίας

● παροχή των αποφάσεων σε μορφές εύκολα προσβάσιμες και κατανοητές από το μέσο πολίτη, ανεξάρτητα από το επίπεδο γνώσης των εσωτερικών διαδικασιών της δημόσιας διοίκησης


Ενθάρρυνση της Δημόσιας Συμμετοχής

Η ελληνική κυβέρνηση έχει ήδη θέσει σε λειτουργία ορισμένα on-line εργαλεία που παρέχουν τη δυνατότητα συμμετοχής πολιτών και οργανισμών στη διαμόρφωση πολιτικών σε θέματα κοινού ενδιαφέροντος και στη διαβούλευση πάνω στο νομοθετικό έργο. Η πρώτη χρήση των εργαλείων αυτών έδειξε ιδιαίτερα ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Η δέσμευση για προώθηση της δημόσιας συμμετοχής στις διαδικασίες αυτές απαιτείται και από την Εθνική Στρατηγική για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση και τις ΤΠΕ, καθώς και από τα αποτελέσματα της διεξαχθείσας ηλεκτρονικής διαβούλευσης για το σχέδιο δράσης του OGP.


1ος Στόχος: Αύξηση του αριθμού των νομοθετικών πράξεων που διέρχονται την διαδικασία διαβούλευσης μέσω διαδικτύου

Η διαβούλευση μέσω διαδικτύου είναι προς το παρόν περιορισμένη. Στόχος είναι στο προσεχές έτος (Ιούνιος 2013), να διπλασιαστεί ο αριθμός των νομοθετικών πράξεων που υπόκεινται την διαδικασία διαβούλευσης μέσω διαδικτύου, καθώς επίσης και να αυξηθεί η δημόσια συμμετοχή και η πληροφόρηση (feedback) που λαμβάνεται.

2oς Στόχος: Αξιοποίηση των σχολίων και προτάσεων των πολιτών

Αυτή την στιγμή απουσιάζει η μεθοδολογία επεξεργασίας όλων των σχολίων και προτάσεων. Η ομάδα που διοργανώνει ή έχει τη γενική εποπτεία της υποδοχής των σχολίων, πρέπει να αναπτύξει μία γραμμή ελέγχου εντός της διαδικασίας, προκειμένου να τεκμηριώνεται επαρκώς τι ελήφθη υπ’ όψιν, ποια κριτήρια εφαρμόστηκαν κατά την στάθμιση των στοιχείων της διαβούλευσης, και επομένως, με ποιον τρόπο οι απόψεις όσων αναμείχτηκαν στην διαδικασία

Αποτελεσματικότερη Διαχείριση Δημόσιων Πόρων

Η Ελληνική Κυβέρνηση εστιάζει στην πιο αποδοτική διαχείριση των δημόσιων πόρων. Ένα Ευρωπαϊκό Task Force υποστηρίζει την προσπάθεια αυτή, κινητοποιώντας σχετική τεχνογνωσία από διεθνείς οργανισμούς, προωθώντας ένα υγιές και βιώσιμο ρυθμιστικό περιβάλλον.


1oς Στόχος: Λειτουργία κεντρικού συστήματος ηλεκτρονικών προμηθειών

Η ελληνική Κυβέρνηση έχει ήδη προμηθευτεί το απαραίτητο ηλεκτρονικό σύστημα, με στόχο την κεντρική διαχείριση της διαδικασίας προμηθειών για όλα τα Υπουργεία. Το λογισμικό εγκαθίσταται, ενώ παράλληλα, υλοποιείται το απαραίτητο έργο ανασχεδιασμού των επιχειρησιακών διαδικασιών. Σε ένα χρόνο το σύστημα θα τεθεί σε λειτουργία, καλύπτοντας μέρος του πεδίου εφαρμογής του έργου. Σε δύο χρόνια το σύστημα θα είναι πλήρως λειτουργικό, καλύπτοντας όλα τα Υπουργεία.

2oς Στόχος: Λειτουργία κεντρικού συστήματος ERP (διαχείρισης πόρων)

Στόχος είναι η υιοθέτηση ενός κοινού λογιστικού σχεδίου και η υλοποίηση ενός κεντρικού ERP συστήματος σε όλα τα Υπουργεία και τους δημόσιους οργανισμούς. Μέχρι σήμερα έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του έργου, μελετάται η παραμετροποίηση/ δομή του συστήματος, κι έχει ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία για την προμήθεια του σχετικού λογισμικού. Μέσα στον επόμενο χρόνο, θα αποσαφηνιστούν σημαντικά θέματα που αφορούν στην αναδιοργάνωση των επιχειρησιακών διαδικασιών, καθώς και οι μέθοδοι αποτίμησης των παγίων, το μοντέλο κοστολόγησης και τα KPIs παρακολούθησης. Σε δύο χρόνια το σύστημα θα είναι σε πιλοτική λειτουργία.

3oς Στόχος: Λειτουργία κεντρικού συστήματος HRMS (διαχείριση ανθρωπίνου κεφαλαίου)

Αυτή την στιγμή κάθε οργανισμός του δημόσιου τομέα έχει το δικό του σύστημα για την διαχείριση των ανθρώπινων πόρων. Σήμερα έχει ολοκληρωθεί η απογραφή των δημοσίων υπαλλήλων και μέσα στο επόμενο έτος, θα σχεδιαστεί και θα ξεκινήσει το κεντρικό Σύστημα Διαχείρισης Ανθρωπίνων Πόρων (HRMS), που θα αφορά στις διαδικασίες, τις μεθόδους και την υποδομή πληροφορικής που απαιτείται για την συνολική κι ενοποιημένη διαχείριση του ανθρώπινου κεφαλαίου. Πολιτικές διαχείρισης ανθρώπινου κεφαλαίου θα εφαρμόζονται αποτελεσματικά κατά τρόπο διαφανή, προωθώντας τις αρχές της λογοδοσίας και της αποτελεσματικής αξιοποίησης των στελεχών

No comments:

Post a Comment