Friday, April 6, 2012

Αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων των δήμων με συμψηφισμό των παρακρατηθέντων










Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του δήμου  μας φτάνουν τα 2,99 εκατ. Ευρώ.  Σύμφωνα με την εκθεση ορκωτών λογιστών κατά  του Δήμου μας έχουν ασκηθεί αγωγές από τρίτους και εργαζόμενους , διεκδικώντας αποζημιώσεις συνολικού ποσού ευρώ 1.234.146,87 για το Δ. Δ. Κηρέως , ποσού 170.000,00.περίπου για το Δ. Δ. Ελυμνίων και ποσού 140.448,00 για το Δ .Δ .Νηλέα.

Πρόσφατα στάλθηκαν κατασχετήρια στο δήμο γιατί αρνήθηκε να πληρώσει δικαστικές διαταγές πληρωμών.



Σειρά νομοτεχνικών βελτιώσεων, που μεταξύ άλλων αφορούν στη διευκόλυνση αποπληρωμής ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων των δήμων, τους πόρους τωνΚΑΠ (Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι) και τις επενδυτικές και λειτουργικές δαπάνες των δήμων προτίθεται να καταθέσει στο νομοσχέδιο-σκούπα του υπουργείου Εσωτερικών «Ρυθμίσεις για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, την Αυτοδιοίκηση και την Αποκεντρωμένη Διοίκηση-Ενσωμάτωση Οδηγίας 2009/50/ΕΚ» («Καλλικράτης 2»), που συζητείται από το πρωί στη Βουλή, όπως ανακοίνωσε σχετικά, με την έναρξη της συζήτησης, ο υπουργός ΕσωτερικώνΤάσος Γιαννίτσης.




Η επιχορήγηση των δήμων και των νομικών τους προσώπων από τις ειδικές πιστώσεις του προϋπολογισμού για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών τους, που είχαν δημιουργηθεί μέχρι το Δεκέμβριο του 2011, θα συμψηφιστεί με τα έσοδα που έχουν από την απόδοση παρακρατηθέντων προηγούμενων ετών.



Η παρακράτηση θα γίνει σε βάθος τριών ή πέντε ετών αρχής γενομένης από το 2012. Σε περίπτωση που τα έσοδα του δήμου από τα παρακρατηθέντα δεν επαρκούν, τότε θα γίνει παρακράτηση από τους ΚΑΠ, έως 5%, σε ετήσια βάση και για το ίδιο χρονικό διάστημα.



Αυτό προβλέπεται σε ρύθμιση του νομοσχεδίου του υπουργείου Εσωτερικών, το οποίο ψηφίζεται σήμερα στη Βουλή.




Περί αποπληρωμής δανείων...

Σύμφωνα με το άρθρο 1, παρατείνεται μέχρι και το 2017 η δυνατότητα αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων δανείων των δήμων, των νομικών τους προσώπων και των Συνδέσμων ΟΤΑ, στην περίπτωση που τα έσοδα δεν επαρκούν (σ.σ: μέχρι σήμερα τους είχε δοθεί η δυνατότητα, αρχής γενομένης από το τρέχον έτος, κάποιας επιχορήγησης προκειμένου μέσα σε τρία χρόνια (2015) να εξοφλήσουν τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους):

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο άρθρο, «τυχόν εναπομείναν ποσό παρακρατείται από τους πόρους του άρθρου 259 του Ν. 3852/2012 (βλ. παρακάτω) σε ποσοστό 5%, σε ετήσια βάση εντός του ίδιου χρονικού διαστήματος». Τα χρήματα που παρακρατούνται από τις πηγές του άρθρου 259 του Ν. 3852/2012 κατατίθενται στο λογαριασμό του Προγράμματος ΑΚΣΙΑ.


Ειδικότερα με προσθήκη στο άρθρο 1 του σχεδίου νόμου προβλέπονται τα εξής:



«Τα ποσά με τα οποία επιχορηγούνται οι δήμοι και τα εποπτευόμενα από αυτούς νομικά πρόσωπα για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων που είχαν δημιουργηθεί έως την 31η Δεκεμβρίου 2011, σε βάρος ειδικών πιστώσεων του κρατικού προϋπολογισμού που είχαν προβλεφθεί για το σκοπό αυτό, παρακρατούνται τμηματικά εντός τριών ετών, αρχής γενομένης από το έτος 2012, από τα προβλεπόμενα στο άρθρο 27 του ν.3756/2009 (Α΄53) έσοδα εκάστου, με δυνατότητα επέκτασης σε πέντε έτη, εφόσον, τα ανωτέρω έσοδα δεν επαρκούν. Τυχόν εναπομείναν ποσό παρακρατείται από τους πόρους του άρθρου 259 του ν. 3852/2010 του επιχορηγηθέντα φορέα σε ποσοστό έως 5% αυτών σε ετήσια βάση εντός του ίδιου χρονικού διαστήματος».






Επί της ουσίας, δηλαδή, οι δήμοι φαίνεται πως είναι διπλά ωφελημένοι, καθώς από τη μια πλευρά χρηματοδοτούνται για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους και μάλιστα επί μακρόν διάστημα (5 χρόνια) και από την άλλη τα χρήματα που παρακρατούνται από τους ΚΑΠ των δήμων «κατατίθενται» στο ΑΚΣΙΑ (η «πήγη» των προγραμμάτων αυτεπιστασίας κτλ.)

Στο ίδιο άρθρο, δε, του δίνεται επί της ουσίας σε δήμους και νομικά πρόσωπα η δυνατότητα αποπληρωμής των δανείων και για παραπάνω από 5 χρόνια, με παράλληλη μείωση της δόσης, στην περίπτωση που ο δήμος «πνίγεται» οικονομικά και κινδυνεύει να βάλει λουκέτο.





«Με απόφαση του υπουργού Εσωτερικών, μετά από αίτηση του δήμου και πρόταση της Ελεγκτικής Επιτροπής του άρθρου 268, παρ. 8 του Ν. 3815/2010 (Ελεγκτική Επιτροπή για δάνεια), μπορεί να επιμηκύνεται ο χρόνος παρακράτησης των ανωτέρων ποσών από τους πόρους του άρθρου 259 του Ν. 3852/2010 του επιχορηγηθέντα φορέα, με αντίστοιχη μείωση του ποσοστού παρακράτησης, εάν, με την εφαρμογή της παραγράφου 1 του παρόντος, διακυβεύεται η ομαλή λειτουργία αυτού».




Για περιπτώσεις δήμων, που οι παρακρατήσεις από τους ΚΑΠ απειλούν την ομαλή λειτουργία τους, προβλέπεται η δυνατότητα να επιμηκυνθεί και άλλο ο χρόνος παρακράτησης με απόφαση του υπουργού Εσωτερικών. Η επιμήκυνση του χρόνου παρακράτησης των ΚΑΠ προϋποθέτει την υποβολή σχετικού αιτήματος από τον ενδιαφερόμενο δήμο και πρόταση της Ελεγκτικής Επιτροπής του Προγράμματος Εξυγίανσης των Δήμων (άρθρο 262 παράγραφος 2 του ν.3852/2010).



Σύμφωνα με τη ρύθμιση τα ποσά που θα συγκεντρωθούν κατατίθενται στο λογαριασμό του Προγράμματος «Α.Κ.Σ.Ι.Α.».



Στο ίδιο νομοσχέδιο προβλέπεται επίσης ότι το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, εκτός από τη ρύθμιση οφειλών των δήμων από χορηγηθέντα από αυτό δάνεια, θα μπορεί να δανείσει στο εξής και τους δήμους, οι οποίοι εγγράφουν στον προϋπολογισμό τους δάνεια για ισοσκέλιση. Για να γίνει αυτό απαιτείται έγκριση του προγράμματος οικονομικής υποστήριξης από την Ελεγκτική Επιτροπή του Προγράμματος Εξυγίανσης των Δήμων (άρθρο 262 παράγραφος 2 του ν.3852/2010).



Μικρότερη μείωση της ΣΑΤΑ για το 2012



Οι πιστώσεις των δήμων από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ΣΑΤΑ, μεταφέρονται από φέτος στον λογαριασμό των ΚΑΠ και κατατίθενται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων για την κάλυψη επενδυτικών δαπανών των δήμων.



Για το 2012 με βάση τον εφαρμοστικό νόμο 4051/2012 προβλεπόταν μείωση της ΣΑΤΑ κατά 140 εκ. ευρώ. Με ρύθμιση που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών, τελικά η περικοπή επιμερίζεται μεταξύ δήμων και περιφερειών, 90 και 40 εκ. ευρώ αντίστοιχα.

No comments:

Post a Comment