Με δεδομένο ότι σχεδόν το 40% της μελλοντικής ανάπτυξης της χώρας θα προέλθει από τον τουρισμό ( Εκτίμηση McKinsey – Μελέτη Greece 10 years ahead), είναι προφανές ότι ένα σημαντικό ποσό από τις επιδοτήσεις του νέου αναπτυξιακού νόμου πρέπει να επενδυθεί αποκλειστικά στον τουρισμό. Θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντικό τόσο το ποσό αυτό, όσο και οι διαδικασίες έγκρισης να ορισθούν εξαρχής με σκοπό να διαμορφωθεί το κατάλληλο επενδυτικό κλίμα. Αυτό σε συνδυασμό με ένα νέο, φιλοεπενδυτικό, με σεβασμό στο περιβάλλον ειδικό χωροταξικό σχέδιο για τον τουρισμό και ένα σταθερό, ελκυστικό φορολογικό πλαίσιο, θα βοηθήσει στην γρήγορη επανεκκίνηση των τουριστικών επενδύσεων.
Συγκεκριμένα:
1. Στο καθεστώς επιδότησης θα πρέπει να υπαχθούν όλες οι περιοχές της χώρας για επενδύσεις ποιοτικής αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού όλων των κατηγοριών καταλυμάτων (ξενοδοχείων και ενοικιαζομένων δωματίων) αλλά και επενδύσεις σε ειδικές μορφές τουρισμού και ως συμπλήρωμα υπαρχουσών εγκαταστάσεων. Επίσης, θα πρέπει να υπαχθούν οι αναβαθμίσεις και ο εκσυγχρονισμός των επαγγελματικών τουριστικών σκαφών πάσης φύσεως, των τουριστικών λιμένων και μαρινών, των τουριστικών λεωφορείων, καθώς επίσης, και των λειτουργικών υποδομών των άλλων τουριστικών κλάδων (αεροπορικές και ακτοπλοϊκές εταιρείες, εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης αεροπλάνων, τουριστικά γραφεία, γραφεία ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων, γραφεία διοργάνωσης εκθέσεων και συνεδρίων κλπ). Δεν πρέπει να υπάρχουν χρονικοί περιορισμοί μεταξύ του χρόνου της προηγούμενης επένδυσης ανακαίνισης και της νέας, με δεδομένες τις σημερινές ανάγκες διαρκούς αναβάθμισης των τουριστικών εργαλείων, υπό την προϋπόθεση υποβολής και έγκρισης συγκροτημένων επιχειρησιακών σχεδίων αναβάθμισης και ασφαλώς υπό την εγγύηση σωστών και συγκροτημένων ελέγχων και κατά τη διαδικασία υποβολής, αλλά και κατά τη διαδικασία υλοποίησης των προτάσεων.
2. Ιδιαίτερη σημασία πρέπει να δοθεί στις επιδοτήσεις, χωρίς να παραγνωρίζεται και η σημασία των φοροαπαλλαγών, που πρέπει να είναι ιδιαίτερα ελκυστικές για όσες εταιρείες παρουσιάζουν ακόμη κερδοφορία.
3. Πρέπει να καταργηθούν οι επιτροπές αξιολόγησης και οι αρμοδιότητες να μεταφερθούν στις τράπεζες που θα χρηματοδοτούν την επένδυση, υπό την προϋπόθεση σχηματισμού από αυτές ειδικών επιτελείων αξιολόγησης τουριστικών επενδύσεων. Η τράπεζα δανείζει τα χρήματά της, επομένως αναλαμβάνει και αντίστοιχο ρίσκο. Με την έννοια αυτή έχει απόλυτο συμφέρον να αποφασίζει με καθαρά αξιοκρατικά κριτήρια.
4. Το ποσοστό της απαιτούμενης ιδίας συμμετοχής πρέπει να καθορίζεται μόνο με τραπεζικά κριτήρια και όχι από τον αναπτυξιακό νόμο. Ο νέος αναπτυξιακός να καθορίζει μόνο τα ποσοστά επιχορήγησης, τις φοροαπαλλαγές ή τυχόν άλλα κίνητρα. Έτσι θα αποφεύγονται και οι εικονικές αυξήσεις και υπερτιμολογήσεις.
5. Νέες επιδοτούμενες κλίνες πρέπει να αποκλεισθούν από Αθήνα – Θεσσαλονίκη και από τις υπερανεπτυγμένες τουριστικές περιοχές, διότι θα στρεβλώσουν τον ανταγωνισμό και θα οδηγήσουν σε περαιτέρω πτώση τιμών και ποιότητας. Άλλωστε, σε όλους τους προηγούμενους επενδυτικούς νόμους, πλην του τελευταίου, υπήρχε πρόβλεψη για έκδοση Κ.Υ.Α., μέσω της οποίας θα καθορίζονται τα τμήματα εκείνα της επικράτειας στα οποία δεν θα έχουν εφαρμογή οι ενισχύσεις του εκάστοτε Επενδυτικού Νόμου για ίδρυση ή επέκταση ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων. Σημειώνεται ότι η εκτίμηση του ΣΕΤΕ είναι ότι ο τουρισμός είναι ίσως από τους λίγους τομείς της ελληνικής οικονομίας, όπου υπήρξε την τελευταία τριετία πραγματική (ίσως και υπερβολική λόγω μεγάλης δυσφήμισης της χώρας) διόρθωση (μείωση) τιμών.
6. Βασικά κριτήρια αξιολόγησης πρέπει να είναι:
Κεφαλαιακή βάση επιχείρησης, εμπειρία, επιτυχημένη παρουσία στον τομέα
Αύξηση θέσεων εργασίας
Συμβολή στην περιφερειακή ανάπτυξη
Ύψος επένδυσης
Εισαγωγή μέρους των κεφαλαίων
Περιορισμός ενεργειακού κόστους και αξιοποίηση εναλλακτικών μορφών ενέργειας
Αξιοποίηση υφιστάμενων φυσικών πόρων ή/και συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής.
7. Σχετικά με την κλιμάκωση των καταβολών της επιχορήγησης, θεωρούμε ότι η τελική δόση πρέπει να είναι 25% και όχι 50%. Δηλαδή να προβλεφθεί ενδιάμεση δόση 25%, ώστε να είναι ευχερής η έγκαιρη αποπληρωμή των προμηθευτών και εργολάβων. Γενικότερα, για τα δύσκολα χρόνια που θα ακολουθήσουν, νομίζουμε ότι μία ευνοϊκότερη κλιμάκωση των καταβολών θα βοηθήσει σημαντικά στην προσέλκυση επενδύσεων.
8. Να γίνει ειδική πρόβλεψη για τον ιατρικό τουρισμό εντός των ξενοδοχειακών συγκροτημάτων σύμφωνα με προδιαγραφές που θα εκδώσει ο ΕΟΤ και το Υπουργείο Υγείας.
9. Να υπάρξει μεταβατική περίοδος 2 ετών επέκτασης του χρόνου υλοποίησης των τουριστικών επενδύσεων που έχουν ήδη ενταχθεί και δεν έχει ολοκληρωθεί η υλοποίησή τους.
10. Να υπάρχει άμεση τακτοποίηση της επιστροφής από το κράτος του επενδυτικού ΦΠΑ, όπου υπάρχουν σήμερα εκκρεμότητες μέχρι και από το 2009. Εάν οι τράπεζες αναλάβουν πιό κεντρικό ρόλο, θα μπορούσε να υπάρχει άμεση επιστροφή του επενδυτικού ΦΠΑ από την τράπεζα, η οποία στη συνέχεια να το λαμβάνει με συγκεκριμένο και θεσμοθετημένο τρόπο και σε συγκεκριμένο χρόνο από το κράτος.
Η συμβολή της τουριστικής οικονομίας το 2011 στο ΑΕΠ της Ελλάδας φτάνει το 16,5%, ενώ η συνολική απασχόληση στην τουριστική οικονομία (758.300 θέσεις εργασίας) αντιστοιχεί στο 18,4% των απασχολουμένων. Μέχρι το 2019 η απασχόληση στην τουριστική οικονομία μπορεί να αυξηθεί τουλάχιστον κατά 360.000 άτομα, καλύπτοντας το 100% των ανέργων κατά το 2009.
Συγκρινόμενος σε παγκόσμιο επίπεδο, ο ελληνικός τουρισμός καταγράφει ικανοποιητικές επιδόσεις. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού (WTO), η Ελλάδα το 2011 ήταν 17η σε επίπεδο διεθνών αφίξεων και 19η σε επίπεδο εσόδων. Επίσης, σύμφωνα με το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ (WEF) το 2011, η χώρα μας καταλαμβάνει την 29η θέση μεταξύ 139 χωρών στο Δείκτη Ταξιδιωτικής και Τουριστικής Ανταγωνιστικότητας, ενώ στο Γενικό Δείκτη Ανταγωνιστικότητας καταλαμβάνει μόλις την 83η.
Τα στοιχεία αυτά αποδεικνύουν ότι ο ελληνικός τουρισμός είναι ένας από τους ελάχιστους τομείς της εθνικής οικονομίας, ο οποίος είναι ανταγωνιστικός σε παγκόσμιο επίπεδο
Δεν ντρεπόμαστε μας ξεπέρασε η Τουρκία έχει διπλάσιο τουρισμό απο έμας. Σχεδόν μας έφτασε η Κροατία που έχει και πιο ακριβό τουρισμό απο μας
ReplyDeleteΤι μας λένε εδώ δηλαδή οι μεγαλοξενοδόχοι; (αυτό είναι το ΣΕΤΕ)
ReplyDeleteΚατά αρχάς ξεκινούν από μία εκτίμηση ότι το 40% της μελλοντικής ανάπτυξης της χώρας θα προέλθει από τον τουρισμό. Έτσι αυθαίρετα. Λες και ο τρόπος, η μορφή και το είδος της ανάπτυξης δεν είναι αποτέλεσμα επιλογών αλλά ένα φυσικό φαινόμενο που είμαστε αναγκασμένοι να προσαρμοστούμε σε αυτό ανεξάρτητα από τη θέλησή μας. Κάτι σαν δελτίο καιρού δηλαδή «την Πέμπτη θα βρέξει, επομένως καλό είναι να πάρουμε ομπρέλα». Με το λογικοφανές αυτό επιχείρημα μας λένε ότι «η ανάπτυξη θα έλθει από τον τουρισμό» επομένως πρέπει να προσαρμοστούμε σε αυτό εμείς. Είτε θέλουμε είτε δε θέλουμε.
Οι μεγαλοξενοδόχοι θέλουν και παραθέλουν, για αυτό μας προτείνουν τον τρόπο προσαρμογής
Δώστε μας λεφτά να φτιάξουμε τσάμπα τις επιχειρήσεις μας, χωρίς γεωγραφικούς περιορισμούς και άλλα τέτοια παρωχημένα που αφορούν τον αναπτυξιακό σχεδιασμό μιας περιοχής. Προσέξτε, επιδοτήσεις.. ζεστό κρατικό χρήμα δηλαδή, όχι δάνεια που είναι αναγκασμένοι να τα επιστρέψουν. Βέβαια παρακάτω μας λένε ότι πρέπει να εξαιρεθούν των επιδοτήσεων οι περιοχές Αθηνα – Θεσσαλονίκη και οι κορεσμένες τουριστικά περιοχές, γιατί εκεί έχουν ήδη τα ξενοδοχεία τους και δε θέλουν άλλους στα πόδια τους. Μην εμφανιστεί κανένας άλλος και υπάρξει στρέβλωση στον ανταγωνισμό. Ενώ αν έρθει στις Ροβιές ή στην Αγιάννα δεν θα υπάρξει στρέβλωση…
Δε τους φτάνει μόνο αυτό όμως. Τι μας λένε μετά; Εντάξει καλά είναι τα λεφτά που θα μας δώσετε.. αλλά μη μας ζητάτε και φόρους μετά. Φόρους να πληρώνουν οι μαλάκες οι φτωχοί που είναι και πολλοί. Μη μας αναγκάσετε να φοροδιαφύγουμε, φοροαπαλλάξτε μας να είμαστε νόμιμοι και ηθικοί.
Και μετά ζητούν να καταργηθούν οι επιτροπές αξιολόγησης και όλα αυτά που τους εμποδίζουν να κάνουν ότι γουστάρουν. Το κράτος είναι καλό να δίνει μπικικίνια και ως εκεί, από εκεί και πέρα είναι δυσκίνητο και διεφθαρμένο (που είναι, αλλά αυτό δεν είναι του παρόντος).
Προς επίρρωση των παραπάνω μας παραθέτουν πίνακες για το πόσος κόσμος ήρθε, πόσα λεφτά άφησαν και πόσος κόσμος δουλεύει στο τουρισμό, (άμεσα ή έμμεσα) δηλαδή όχι μόνο αυτοί που δουλεύουν στα ξενοδοχεία τους, αλλά και τα περίπτερα οι σουβλατζίδες οι ξυλουργοί και ότι άλλο φανταστούν ότι μπορεί να έχει κέρδος από τον τουρισμό.
Δε μας λένε όμως ΠΟΣΑ ΔΙΝΟΥΝ στους υπαλλήλους τους; Που με τη μέθοδο της μαθητείας ολόκληρες καραβιές βουλγάρων «σπουδαστών τουριστικών επαγγελμάτων» δουλεύουν για 200 ευρώ το μήνα χωρίς ένσημα σε συνθήκες σκλαβιάς, ενώ για τους επαγγελματίες του κλάδου η παράνομη και ανασφάλιστη εργασία αγγίζει το ποσοστό του 60%, ενώ έντονος είναι ο αθέμιτος ανταγωνισμός με χιλιάδες μαθητές - ανέργους της Ανατολικής Ευρώπης να απασχολούνται με εξευτελιστικά μεροκάματα, απασχόληση 10 με 12 ώρες ημερησίως και 6 ή 7 μέρες την εβδομάδα.
Τις ευθύνες τους για τον πανάκριβο τουρισμό με χαμηλές υπηρεσίες δε κάνει να τις κουβεντιάζουμε, γιατί το 40 τις εκατό της μελλοντικής ανάπτυξης θα έλθει από τον τουρισμό. Και στη λέξη «ανάπτυξη» πρέπει να στεκόμαστε κλαρίνο.
Βρε ούστ!
θελη πολη δουλεια ο τουρισμος.κατ αρχην 1)ολοι οι ελληνες κλεβουν του τουριστες.
ReplyDelete2) μηνας αuγουστος 9τη αποδειξη. 3) σερνις 00 . 3)φερσιμο πελατη. 4)βαζουν παιδακι 8 ετων και σερβηρι για.....5).ακριβη πολυ η ΕΛΛΑΔΑ με σχεση την ΕΥΡΩΠΗ.δεν προκειτε να γινουμε ανθρωποι.προτωγονα φερομαστε και μιλαμε.............
και λογαριασμο προφορικως αφτω παρατηριτε στιν λακουβαμας και γυρω γυρω
ReplyDeleteσεεε αλλες περιοχες πεφτη αλλο τσεκουριι.....ΕΛΛ.......................τα μεγαλεια..
Επειδή στη χειμαζόμενη από πολύπλευρη κρίση πατρίδα μας κάποιοι, ενώ έχουν καθοριστικής σημασίας εμπλοκή στις ........ γενικώς..... παραβάσεις...............
ReplyDelete