Ο δήμος πραγματικά θα μπορούσε να μειώσει κάποια τέλη, αν ελάττωνε το κόστος των ανταποδοτικών υπηρεσιών που προσφέρει στους δημότες. Σύμφωνα με τα στοιχεία του προϋπολογισμού του δήμου για το 2012, ο δήμος εισπράττει την μερίδα του λέοντος από τα έσοδα του από τέλη καθαριότητας και φωτισμού, που ανέρχονται στο 1,15 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο. Τα τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού ή το ενιαίο ανταποδοτικό τέλος, όπως αποκαλείται, επιβάλλεται με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου για την αντιμετώπιση των δαπανών καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού καθώς και κάθε άλλης δαπάνης από παγίως παρεχόμενες δημοτικές υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα Τα τέλη αυτά είναι ανταποδοτικά για τις παρεχόμενες από το δήμο υπηρεσίες καθαριότητας των κοινοχρήστων χώρων, περισυλλογής & αποκομιδής καθώς και τα κόστη ηλεκτροφωτισμού των κοινοχρήστων χώρων. Από τα τέλη αυτά (όχι τις επιχορηγήσεις) πληρώνονται οι προσλήψεις έκτακτου προσωπικού (διμηνίτες και 8μηνίτες) που κάνει ο δήμος.
Η νομοθεσια......
"Το ύψος του τέλους καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού πρέπει να είναι ανάλογο του κόστους παροχής της αντίστοιχης υπηρεσίας (ΣτΕ 981/92, 2063/86) και να προσδιορίζεται αντικειμενικά με κριτήριο το βαθμό χρήσεως της υπηρεσίας από κάθε κατηγορία υπόχρεων (ΣτΕ 947/86 ΝοΒ 1989 σελ. 161). Οι νέοι δήμοι που συστάθηκαν από 1/1/2011 με το Ν. 3852/10 μπορούν να επιβάλουν ανταποδοτικά τέλη διαφοροποιούμενα ανά δημοτικό διαμέρισμα, ανάλογα με το λειτουργικό κόστος παροχής των αντίστοιχων εξυπηρετήσεων στους κατοίκους των διαμερισμάτων (Εγκ. Υπ. Εσωτ. 74300/28-12-2010)."
Η σχετική εγκύκλιος αναφέρει: "επισημαίνεται ότι σύμφωνα με την αρχή της ανταποδοτικότητας, οι συντελεστές των τελών είναι δυνατόν να διαφοροποιούνται στις δημοτικές ή τοπικές κοινότητες, ανάλογα ιδίως με την έκταση και τη συχνότητα παροχής της συγκεκριμένης υπηρεσίας και άρα το κόστος που συνεπάγεται η παροχή της".
Το ύψος αυτού των τελών καθαριότητας και φωτισμού πρέπει να είναι ανάλογο του κόστους παροχής της αντίστοιχης υπηρεσίας σε κάθε δημοτικό διαμέρισμα. Δηλαδή αν ο δήμος μείωνε το κόστος καθαρισμού κοινοχρήστων χώρων, περισυλλογής και αποκομιδής απορριμμάτων και το κόστος φωτισμού των κοινοχρήστων χώρων (π.χ. με χρήση φωτοβολταϊκών) θα αναγκαζόταν απο το νόμο να μειώσει και τα δημοτικά τέλη . Πολλοί δήμοι της χώρας προέβησαν σε τέτοιου είδους μειώσεις δημοτικών τελών.
"Τα ανταποδοτικά τέλη του δήμου είναι αναλογικά με τα κόστη παροχής υπηρεσιών καθαριότητας και φωτισμού των κοινοχρήστων χώρων, τα οποία μπορούν να μειωθούν απο το δήμο"
Το κόστος της καθαριότητας και φωτισμού στο δήμο.
O δήμος μας ξοδέυει σε αυτες τις υπηρεσίες τα παρακάτω:
360.000 ευρώ ετησίως για τον φωτισμό οδών και πλατειών
120.000 ευρώ για καύσιμα απορριματοφόρων,
40.000 ευρώ για την συντήρηση των απορριματοφόρων και
80.000 Ευρω στοιχίζει η χρήση του ΧΥΤΑ Ιστίαιας που καταλήγουν οι 6 με 7 χιλιάδες τόνοι σκουπίδια του δήμου μας).
270.000 Ευρώ είναι το κόστος του έκτακτου προσωπικού (κυρίως διμηνίτες εκτός ΑΣΕΠ στην καθαριότητα)
85.000 ευρώ εργοδοτικές εισφορές.
ΣΥΝΟΛΟ: 955.000 Ευρώ
Ο δήμος μας εισπράττει γύρω στα 1.150.000 Ευρώ απο τέλη καθαριότητας και φωτισμού με τα οποία καλύπτει τα παραπάνω έξοδα.
Τι εισπράττει ο δήμος απο τέλη;
Για το 2012 ο δημος μας εισέπραξε 62 χιλιάδες Ευρώ απο το Φόρο Ζύθου, Τέλη Διαφήμισης και το 15% του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (Τ.Α.Π.)
Η ΓΝΩΜΗ ΣΟΥ: Έχει περιθώρια ο δήμος να μειώσει τα κόστη καθαριότητας και φωτισμού κοινόχρηστων χώρων και κατά συνέπεια τα δημοτικά τέλη;
Τα Δημοτικά Τέλη
Τα Δημοτικά Τέλη για το 2012 που θα ισχύσουν και για το 2013 έχουν καθοριστεί ως εξής
Α. ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΦΩΤΙΣΜΟΥ
Το τέλος καθαριότητας και φωτισμού επιβάλλεται με απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού
συμβουλίου για την αντιμετώπιση των δαπανών παροχής υπηρεσιών καθαριότητας και φωτισμού καθώς και κάθε άλλης δαπάνης από παγίως παρεχόμενες στους πολίτες δημοτικές ή κοινοτικές υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα. Οι αποφάσεις περί καθορισμού του ύψους του συντελεστή των τελών αυτών πρέπει να είναι ειδικά (όχι γενικώς οπως έκανε το Δ.Σ. ) αιτιολογημένες.Τα έσοδα από ανταποδοτικά τέλη και δικαιώματα, πρέπει να καλύπτουν υποχρεωτικά τις δαπάνες των αντίστοιχων υπηρεσιών, αλλά να μην υπερβαίνουν το ύψος των δαπανών αυτών, γιατί διαφορετικά υποκρύπτεται φορολογία, πράγμα το οποίο είναι αντίθετο με το χαρακτήρα των υπηρεσιών αυτών, ως ανταποδοτικών. .
6. Δ.Τ. (τέλη καθαριότητας και φωτισμού) για οικίες στις Δημοτικές Ενότητες Κηρέως – Ελυμνίων 1,20€ τ.μ. / ετησίως από 1/1/2011
7. Δ.Τ. για οικίες την Δημοτική Ενότητα Νηλέως σε 1,10€ τ.μ. / ετησίως από 1/1/2011 έως
31/12/2011 . Και σε 1,20€ τ.μ. από 1/1/2012 και εφεξής.
8. Δ.Τ. για καταστήματα στις Δημοτικές Ενότητες Κηρέως – Ελυμνίων 2,10€ τ.μ. / ετησίως από 1/1/2011
9. Δ.Τ. για τα καταστήματα την Δημοτική Ενότητα Νηλέως σε 1,85€ τ.μ. / ετησίως από 1/1/2011 έως 31/12/2011 . Και σε 2,10€ τ.μ. από 1/1/2012 και εφεξής.
10. Ενιαίος Δ.Φ. (φόρος ηλεκτροδοτούμενων χώρων ) 0,25 € από 1/1/2011. (Ο φόρος καθορίζεται από τον τύπο: Εμβαδόν Χ 0,25 )
Α. Για στεγασμένη επιφάνεια μέχρι 6000 τμ καταστημάτων κάθε φύσης 2,10€/τ.μ
Β. Για ακάλυπτους χώρους από 0-1000 τ.μ ισχύει ο συντελεστής που έχει καθοριστεί για τους στεγασμένους χώρους ήτοι 2,10€/τ.μ
Γ. Για ακάλυπτους χώρους 1001 μέχρι 6000 τ.μ που χρησιμοποιούνται για βιοτεχνίες, βιομηχανίες κλπ θα χρεώνονται με πλασματικό εμβαδόν δηλαδή με το μισό του εμβαδού τους και με συντελεστή καθαριότητας και φωτισμού το συντελεστή στεγασμένων καταστημάτων εμβαδού μέχρι 6000 τ.μ ,δηλαδή 2,10 €(Νόμος 1080/80 άρθρο 5 παρ.1)
Δ. Για στεγασμένη επιφάνεια πάνω από 6.000τ.μ το τέλος καθορίζεται όπως προβλέπει ο Νόμος 1080/80 άρθρο 5 δηλαδή 60% του τέλους που έχει οριστεί για την καλυπτόμενη επιφάνεια των καταστημάτων μέχρι 6000 τ.μ
Ε. Για ακάλυπτους χώρους πάνω από 6000 τ.μ το τέλος καθορίζεται όπως προβλέπει ο Νόμος 1080/80 άρθρο 5 παρ.1 δηλαδή 30% του τέλους που έχει οριστεί για ακάλυπτους χώρους μέχρι 6000 τ.μ.
Β. ΤΕΛΟΣ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ (ΤΑΠ)-ενιαίος συντελεστής ΤΑΠ 0,35‰. (ο ανώτατος δυνατόν συντελεστής)
Δ. ΤΕΛΟΣ ΒΟΣΚΗΣ1. Μικρά ζώα 0,50€/ζώο/ετησίως.
2. Μεγάλα ζώα 3,00€/ζώο/ετησίως
Ε. ΤΕΛΟΣ ΛΑΙΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΜΑΝΤΟΥΔΙΟΥ
Ντόπιοι παραγωγοί του ενιαίου Δήμου
· 2,00€/3μετρα/ημερησίως
· 4,00€/6μέτρα/ημερησίως
Για τους υπόλοιπους
· 7,00€/3μέτρα/ημερησίως
· 14,00€/6μέτρα/ημερησίως
Γ. ΤΕΛΗ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΩΝ ΧΩΡΩΝ1. Πεζοδρόμια, κοινόχρηστοι τα οποία βρίσκονται σε παραλίες 8,00 €/τ.μ./ ετησίως.
2. Πεζοδρόμια, κοινόχρηστοι χώροι τα οποία δεν βρίσκονται σε παραλίες στα 6,00€/τ.μ. / ετησίως .
3. Πεζοδρόμια, κοινόχρηστοι χώροι που είναι στεγασμένοι με μόνιμη κατασκευή σε 12,00 €/τ.μ./ ετησίως.
5. Κατάληψη πεζοδρομίων, κοινοχρήστων χώρων με οικοδομικά υλικά σε 0,50€ /τ.μ./ημερησίως.
ΑΜΕΑ
Μειώνονται τα τέλη α) κατά 50% στα άτομα με αναπηρία (ΑΜΕΑ) με ποσοστό 67% β) κατά 30% σε νεφροπαθείς ,προϋπόθεση ορίζεται το ετήσιο εισόδημα των δύο πιο πάνω περιπτώσεων , βάσει φορολογικής δήλωσης, να είναι μικρότερο των 10.000 ευρώ.
ΑΝ ΚΟΨΕΙ ΤΟΥΣ "ΕΚΤΑΚΤΟΥΣ" ΕΙΝΑΙ 30% ΜΕΙΩΣΗ
ReplyDelete