Πέρυσι ο δήμος μας εκτέλεσε μόλις το 46,5% του προϋπολογισμού του 2011 δηλωτικό στοχείο της ποιότητας της διαχείρησης των οικονομικών του. Φέτος, αν και δεν έχει ολοκληρωθεί η εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2012, οι μηνιαίες εκθέσεις που είναι υποχρεωμένος αλλά όποτε θυμηθεί δημοσιέυει ο δήμος δείχνουν σοβαρές αποκλίσεις πολύ πάνω απο το όριο του 10%.
Αν συνεχίσει με αυτο το ρύθμο ο δήμος μας θα μπεί αναγκαστικά σε πρόγραμμα εξυγίανσης υπο την εποπτεία του Παρατηρητήριου Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ που πρόβλεπει το μεσοπρόθεσμο.
Το Πρόγραμμα Εξυγίανσης συνεπάγεται υποχρέωση λήψης κάθε μέτρου και πράξης για τη διασφάλιση της είσπραξης των απαιτήσεων από τον υπερχρεωμένο ΟΤΑ, με υποχρεωτικές μετατάξεις προσωπικού και αύξηση των ίδιων εσόδων του δήμου με φόρους, τέλη, δικαιώματα και εισφορές. Σε ό,τι αφορά τους φόρους και τα τέλη, προβλέπεται αύξηση του ανώτατου συντελεστή επιβολής του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας για τα ακίνητα που βρίσκονται στην εδαφική περιφέρεια του δήμου, σε ποσοστό μέχρι και 3 τις χιλίοις. (10 φορές πάνω). Επίσης αύξηση του συντελεστή επιβολής του τέλους επί των ακαθάριστων εσόδων (καταστήματα αναψυχής) και παρεπιδημούντων (ενοκιαζόμενα δωμάτια/ξενοδοχεία) από 0,5% έως και 2%.
Στην εξειδίκευση των διατάξεων του μεσοπρόθεσμου για τοΠαρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑπροχωράει με ΠράξηΝομοθετικού Περιεχομένου που αναμένεται να ανακοινώσει η κυβέρνηση, καθώς πρέπει να υπογραφεί πριν το Eurogroup της Τρίτης ως προαπαιτούμενο που έχουν θέσει οι ευρωπαίοι εταίροι μας για τη δόση
Σύμφωνα με την Πράξη:
- Δημιουργείται στο υπουργείο Εσωτερικών Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των
Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης με σκοπό τη συνεχή παρακολούθηση σε μηνιαία βάση της εκτέλεσης του προϋπολογισμού τους. Σε περίπτωση που το Παρατηρητήριο διαπιστώνει απόκλιση από τους τριμηνιαίους δημοσιονομικούς στόχους ενός ΟΤΑ άνω του 10% εισηγείται μέτρα για την κάλυψη των αποκλίσεων. Εφόσον η εκτέλεση του προϋπολογισμού του ΟΤΑ εξακολουθεί να παρουσιάζει απόκλιση για δύο συνεχόμενα τρίμηνα και διαπιστωθεί ότι δεν έχουν ληφθεί μέτρα διόρθωσης τότε υπάγεται υποχρεωτικά σε πρόγραμμα εξυγίανσης.
Συστήνεται στο υπουργείο Εσωτερικών Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ με σκοπό τη συνεχή παρακολούθηση σε μηνιαία βάση της εκτέλεσης του προϋπολογισμού των ΟΤΑ και των νομικών τους προσώπων που εντάσσονται στο Μητρώο των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης.
Στόχος του Παρατηρητηρίου είναι η επίτευξη ισοσκελισμένων προϋπολογισμών και απολογισμών των δήμων και «η ενίσχυση της οικονομικής αυτοτέλειας των ΟΤΑ».
Το Παρατηρητήριο αποτελείται από έναν σύμβουλο του Ελεγκτικού Συνεδρίου ως πρόεδρο, το γενικό Διευθυντή Οικονομικών Υπηρεσιών του υπουργείου Εσωτερικών, τον αρμόδιο διευθυντή της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του υπουργείου Εσωτερικών, έναν εκπρόσωπο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας ή έναν εκπρόσωπο της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, έναν εμπειρογνώμονα εγνωσμένου κύρους, έναν εκπρόσωπο του Υπουργείου Οικονομικών και το γενικό Διευθυντή Θησαυροφυλακίου του Προϋπολογισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, «η σύμφωνη γνώμη του οποίου απαιτείται για την έκδοση απόφασης από το Παρατηρητήριο». Δηλαδή ο εκπρόσωπος του ΓΛΚ έχει δικαίωμα βέτο στις αποφάσεις.
Το Παρατηρητήριο, σύμφωνα με την ΠΝΠ, είναι αρμόδιο για τον έλεγχο της ορθής εκτέλεσης του προϋπολογισμού και της εν γένει πορείας των οικονομικών και της επιχειρησιακής δράσης των ΟΤΑ και των νομικών τους προσώπων, όπως αποτυπώνονται στο «Ολοκληρωμένο Πλαίσιο Δράσης» (ΟΠΔ). Το ΟΠΔ συνοψίζει το πενταετές επιχειρησιακό πρόγραμμα δράσης, το ετήσιο πρόγραμμα δράσης και τον ετήσιο προϋπολογισμό του ΟΤΑ και των νομικών του προσώπων και εγκρίνεται από την αρμόδια για την εποπτεία του αρχή.
Το Παρατηρητήριο αξιολογεί τις προβλέψεις εσόδων που παρουσιάζουν οι ΟΤΑ καιδιατυπώνει προτάσεις περί τροποποίησής τους, όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο.
Σε περίπτωση που διαπιστώσει απόκλιση από τους τριμηνιαίους δημοσιονομικούς στόχους άνω του 10%, το Παρατηρητήριο ενημερώνει εντός μηνός από τη λήξη του τριμήνου, τον ΟΤΑ και την αρμόδια για την εποπτεία του Αρχή, παρέχοντας οδηγίες και εισηγούμενο μεθόδους για τη διόρθωση της απόκλισης. Ο ΟΤΑ υποχρεούται άμεσα να λάβει υπόψη του τις επισημάνσεις του Παρατηρητηρίου, καθώς και όλα τα προσήκοντα μέτρα, ενημερώνοντας σχετικά το Παρατηρητήριο.
Εφόσον η εκτέλεση του προϋπολογισμού του ΟΤΑ εξακολουθεί να παρουσιάζει για δύο συνεχόμενα τρίμηνα απόκλιση από τους στόχους, με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, ο ΟΤΑ υπάγεται υποχρεωτικά σε Πρόγραμμα Εξυγίανσης. Ο τρόπος υλοποίησης του Προγράμματος καθορίζεται από το Παρατηρητήριο, και ο δήμος είναι υποχρεωμένος να εφαρμόσει τις κάτωθι παρεμβάσεις:
α) άμεση εφαρμογή των αναγκαίων μέτρων που προβλέπονται από τη νομοθεσία προς διασφάλιση της είσπραξης των απαιτήσεων του ΟΤΑ και της αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής,
β) αναστολή προσλήψεων,
γ) επιβολή υποχρεωτικών μετατάξεων προσωπικού,
δ) πρόσβαση στο Λογαριασμό Εξυγίανσης και Αλληλεγγύης της Αυτοδιοίκησης του άρθρου 263 του Νόμου 3852/2010, οι πόροι του οποίου διατίθενται αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση του προγράμματος εξυγίανσης,
ε) αύξηση των ιδίων εσόδων από φόρους, τέλη, δικαιώματα και εισφορές,
στ) αύξηση του ανώτατου συντελεστή επιβολής του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας για τα ακίνητα που βρίσκονται στην εδαφική περιφέρεια του δήμου σε ποσοστό μέχρι και 3‰ και επιβολή του τέλους υποχρεωτικά από το δήμο σύμφωνα με το ποσοστό αυτό μέχρι την οικονομική εξυγίανσή του. Ομοίως, αύξηση του συντελεστή επιβολής του τέλους επί των ακαθαρίστων εσόδων και παρεπιδημούντων από 0,5% μέχρι και 2%.
ζ) περιορισμό των δαπανών μόνο σε υποχρεώσεις μισθοδοσίας και λοιπές απολύτως ανελαστικές δαπάνες.
Για την εφαρμογή των παραπάνω μέτρων θα εκδοθεί κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών.
Διαβάστε εδώ την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου
No comments:
Post a Comment