Το ακαλαίσθητο στα όρια του κιτς "έμβλημα" ένα χρόνο μετά την επιλογή του δεν έχει υιοθετηθεί και δεν έχει αγαπηθεί από κανέναν. Σπάνια χρησιμοποείται και στις επίσημες ανακοινώσεις του δήμου μας.
"Τα σύμβολα δεν είναι το σημαντικότερο έργο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, είναι όμως ένα δείγμα των αξιών και των νοημάτων που εκφράζουν την κοινότητα."
Η επίσημη ανακοίνωση του δήμου αναφέρει ότι το έμβλημα του Δήμου μας επιλέχθηκε ύστερα από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου στις 28 Δεκεμβρίου 2011 ανάμεσα από 7 προτάσεις που κατατέθηκαν, ΔΕΝ είναι γνωστό όμως αν πληρεί τα κριτήρια και έχει την σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου Τοπωνυμιών που είναι απαραίτητη προϋποθεση για την χρήση του.
"Δεν είναι γνωστό αν το έμβλημα πληρεί τα νόμιμα κριτήρια και αν έχει εγκριθεί από το Συμβούλιο Τοπωνυμιών που είναι απαραίτητη προϋποθεση για την χρήση του"
Από το ρεπορτάζ τοπικής εφημερίδας στις συζητήσεις του Δημοτικού Συμβουλίου της 28/12/12
προκύπτει ότι παραπλανητικά το έμβλημα που επελέγη απεικονίζει μία Νύμφη Μαινάδα, και είναι αντίγραφο του νομίσματος που κόπηκε για πρώτη φορά το 440 π.Χ. Οι Μαινάδες ήταν νύμφες που παρουσιάζονται ως συντρόφισσες και συνοδοί του θεού Διονύσου. Το κυριότερο χαρακτηριστικό των Μαινάδων ήταν η εκστατική μανία, δηλαδή η πέρα από τη λογική υπερκινητική και βίαιη συμπεριφορά. Αναφέρονται κυρίως ως τροφοί του Διονύσου και ταυτίζονται με τις Βάκχες.
Στο έμβλημα δεν απεικονίζεται "Μαινάδα" αλλά η νύμφη Ιστιαία από την οποία πήρε και το όνομα της ο γειτονικός δήμος της Ιστιαίας και αποτελεί το ιστορικο της σύμβολο της πόλης της Ιστιαίας. Η νύμφη Ιστιαία ήταν κόρη του Υριέα (γιό του Ποσειδώνα) και της Αλκιόνης, αδελφής του Ωρεού.Το εμβλημα του δήμου είναι απο αρχαίο νόμισμα και απεικονίζει καθισμένη στην πρύμνη την νύμφη ηρωίδα Ιστιαία, που κρατεί μια στυλίδα ή 'Ικριο Τροπαίου", σε ανάμνηση κάποιας θαλασσινής νίκης.
Κατά πόσο το έμβλημα σχετίζεται με την ιστορία, τη μυθολογία και τα τοπικά χαρακτηριστικά της περιοχής μας;
Σύμφωνα με το νόμο « οι Δήμοι μπορούν να κάνουν χρήση σήματος δηλωτικού της ιδιαιτερότητας του χώρου που αποτελεί τη διοικητική τους Περιφέρεια. Το σήμα καθορίζεται με απόφαση του οικείου συμβουλίου κατά συνεκτίμηση στοιχείων, τα οποία σχετίζονται με την ιστορία, τη μυθολογία και τα τοπικά χαρακτηριστικά της περιοχής, ύστερα από σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου Τοπωνυμιών » (άρθρο 9 παρ. 2 του Νόμου 3463/2006) .
Ο δήμος μας επαρχία του κρατιδίου της Ιστιαίας κατά την αρχαιότητα
Ιστιαιώτης ιστορικός προσκείμενος στην δημοτική αρχή ισχυρίζεται ότι η Νύμφη Ιστιαία ως έμβλημα μπορεί να εκπροσωπήσει ολόκληρη την Βόρεια Εύβοια, από το Προκόπι και πάνω γιατί η αρχαία Κήρινθος άταν δεν είχε ακόμη καταστραφεί υπαγόταν στο αρχαίο κρατίδιο της Ιστιαίας. Δηλαδή οτι ολόκληρος ο δήμος Μαντουδίου Λίμνης και Αγίας Άννας την αρχαιότητα ήταν μέρος της Ιστιαίας. Σύμφωνα με τον ίδιο ιστορικό, πόλη με το όνομα «Ιστιαία» δεν υπήρχε και ότι απο το λιμάνι της αρχαίας Κηρίνθου διεξάγονταν το εμπόριο και η επικοινωνία του κρατιδιου της Ιστιαίας με τα ασιατικά, συριακά και κυπριακά παράλια. Πολλά νομίσματα που απεικονίζουν τη Νύμφη Ιστιαία έχουν βρεθεί τόσο στον αρχαιολογικό χώρο της αρχαιας Κηρίνθου.
Το μόνο προβλημα είναι οτι η αρχαία Κήρινθος καταστράφηκε τον 6ον αιώνα π.χ. και τα νομίσματα με την νύμφη Ιστιαία εμφανίστηκαν δυο αιώνες αργότερα, το 440 πχ. Επίσης ο Όμηρος αναφέρεται ξεχωριστά στην Ιστιαία και την Κήρινθο σαν δυο διαφορετικά Αβαντικά-κρατίδια που συνείσφερα πλοία για την Τρωϊκή εκστρατεία (τον 11ο αιωνα π.χ.). Ο Αγγ. Στέφος στο βιβλίο του Ιστιαία παραθέτει στοιχεία για την ύπαρξη πόλης με το όνομα Ισταία πλησίον του ποταμού Κάλλαντος που πιθανον πήρε το όνομα της νύμφης .
Το Συμβούλιο Τοπωνυμιών αξιολογεί το αισθητικό και το συμβολικό μέρος των εμβλημάτων
Το Συμβούλιο Τοπωνυμιών του Υπουργείου Εσωτερικών είναι υπεύθυνο για την έγκριση χρήσης δηλωτικών σημάτων για τους Ο.Τ.Α., Συμφωνα με απόφαση που έλαβε στις 3 Ιουλίου 2012, απέρριψε αίτημα του Δήμου Ωρωπού για την χρήση εμβλήματος τόσο για το αισθητικό όσο και στο συμβολικό μέρος. Ο συλλογισμός του Συμβούλιου Τοπωνυμιών ήταν οτι ότι ένα “ναυτικού τύπου” (ναυτικό σχοινί, ναυτική πυξίδα) σύμβολο δεν είναι δυνατόν να συνδέσει με οποιονδήποτε τρόπο τις ορεινές περιοχές του Δήμου Ωρωπού (Αυλώνας, Αφίδνες, Καπανδρίτι, Πολυδένδρι) και ως εκ τούτου ξεφεύγει του σκοπού ενός σήματος. Επίσης το Συμβούλιο Τοπωνυμιών θεώρησε ότι ο δήμος Ωρωπού “βάπτισε” τον απεικονιζόμενο στο έμβλημα Ασκληπιό ως Αμφιάραο.
Θα συμφωνήσουμε με τους αρθρογράφους του δήμου Ωρωπού ότι "Τα σύμβολα δεν είναι το σημαντικότερο έργο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, είναι όμως ένα δείγμα των αξιών και των νοημάτων που εκφράζουν την κοινότητα."
KAI ΣΚΕΦΤΕΙΤΕ ΠΩΣ ΤΟ ΕΜΒΛΗΜΑ ΑΥΤΟ ΗΤΑΝ ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ Κου ΡΙΤΣΩΝΗ ΑΓΓ.,ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΤΗΣ ΣΥΜΠΟΛΙΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΦΕΡΕΙ ΤΗΝ ΙΔΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΥ ΠΑΡΑΚΑΛΩ,ΔΙΟΡΙΣΜΕΝΟΥ ΣΤΗΝ ΕΦΟΡΕΙΑ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΣΤΗ ΧΑΛΚΙΔΑ.
ReplyDelete